Uutinen - 14.04.2014 klo 10.55

Selin: Yritysten parannettava työvuorosuunnittelua

(Pam-lehti/osa-aikatyö) PAMin puheenjohtajan Ann Selinin mukaan palvelualoilla voitaisiin tarjota enemmän kokoaikatyötä, jos yrityksissä nähtäisiin vaivaa työvuorosuunnittelun eteen.

(Pam-lehti/osa-aikatyö) PAMin puheenjohtajan Ann Selinin mukaan palvelualoilla voitaisiin tarjota nykyistä enemmän kokoaikatyötä ja yhdistää työnantajien kaipaama joustavuus sekä työntekijöiden kaipaama turvallisuus ja toimeentulo.

"Se edellyttäisi, että yrityksissä nähtäisiin vaivaa työvuorosuunnittelussa. Monilla palvelualoilla on jo hyvin joustavia työaikajärjestelyjä", Selin sanoi maanantaina tilaisuudessa, jossa julkistettiin selvitys kansanedustajien ja poliittisten taustavaikuttajien suhtautumisesta osa-aikatyön käyttöön ja työlainsäädännön kehittämiseen.

Selinin mukaan täytyy olla kyse tietoisesta työvoiman käytön linjauksesta, jos esimerkiksi hypermarketissa 90 prosenttia väestä on osa-aikaisia ja käytännössä vain esimiehet kokoaikaisia.

Selin ja PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo kiinnittivät huomiota myös siihen, että maan hallitus ei ole parantanut osa-aikaisten asemaa lainsäädännöllä, vaikka hallitusohjelmassa niin luvataan, kuten Pam-lehti aiemmin uutisoi. Ylitalo pahoitteli sitä, että hallituksen sekä työntekijä- ja työnantajajärjestöjen välisessä ns. kolmikantayhteistyössä ei ole juuri yksimielisyyttä löytynyt.

"Hirveästi on ollut työryhmiä, mutta vähän villoja", Ylitalo tiivisti. Hallituskautta on enää noin vuosi jäljellä. "Nyt pitäisi alkaa tapahtua", hän lisäsi.

Tuomas Lehto

Teksti: Tuomas Lehto