Artikkeli - 16.05.2014 klo 13.09

Puh.Joht.: Kaarlo Julkunen

Jotta tasa-arvosta tulee todellista, tarvitaan uusia minnacantheja. Kannattaa äänestää. #eu-vaalit

Osa PAMin rikkautta on sen perustajaliittojen historia. Osallistuin Kuopion Liikealan osaston 120-vuotisjuhlaan, josta jäi mieleen kuvin ja sanoin väritetty historiakatsaus. Tuskin osastoa 1800-luvun loppupuolella perustamassa olleet miehet arvasivatkaan aikana, jolloin naisilla ei ollut edes oikeutta liittyä osastoon, että se tulevaisuudessa rakentuisi paljolti vahvojen naisten liikkeeksi.

Minna Canth antoi suuren panoksensa kuopiolaisen ammattiyhdistysliikkeen toimintaan. Minnan elämäntyö on vaikuttanut suuresti Suomen kehittymiseen tasa-arvon ja koulutuksen edelläkävijämaaksi. Kirjailijana Canth tutustui itse niihin olosuhteisiin ja ihmisiin, joista kirjoitti. Näin hän pystyi kuvaamaan köyhien ja erityisesti naisten elämää sellaisena kuin se oli. Minnan elämä ei ollut helppoa, vaan häntä arvosteltiin ja kritisoitiin, koska todellinen arki olisi haluttu salata.

Yksi osaston vahvoista pitkäaikaisista vaikuttajista, Iines Parkkonen, istui vierelläni, kun valkokankaalle ilmestyi kuva pienestä kauppaliikkeestä 1950-luvulla. Salista kuului huudahdus: ”Siinähän on Iines, tuo nuori tyttö vasemmalla”. Iineksen työelämä rakentui pitkästä urasta E-liikkeessä. Hän toimi myös pääluottamusmiehenä sekä liiton hallinnossa ja jaksaa edelleen seurata ay-liikettä.

Uusia vaikuttajia, tämän päivän Minnoja ja Iineksiä, tarvitaan. Vaikka suomalainen tasa-arvo on kehityksen kärjessä, olemme vielä hyvin pitkällä todellisesta tasa-arvosta. Jos iso osa elämää rakentuu osa-aikatyöhön, osa-aikapalkkaan ja sen seurauksena osa-aikaiseen eläkkeeseen, onko se tasa-arvoa? Entä milloin tulevaisuudessa voi sanoa, että samanarvoisesta työstä saa saman palkan?

Viime EU-vaaleissa 60 prosenttia suomalaisista jättäytyi ulos päätöksenteosta. Nyt me äänestämme tietoisena siitä, että jo nyt suomalaisten työntekijöiden arkeen vaikuttavista työelämää säätelevistä laeista 70 prosenttia tulee EU-tasolta. Olipa valintamme nainen tai mies, niin tärkeintä on äänestää.

Kirjoittanut: Tuomas Lehto