Artikkeli - 06.06.2014 klo 10.16

Koptereita ja koodareita

Markus Lilja lennätti Walkeraa Verkkiksen parvekkella. Kuva: Lassi Kaaria

Markus Lilja lennätti Walkeraa Verkkiksen parvekkella. Kuva: Lassi Kaaria

Verkkokauppa.comin aivot raksuttavat Jätkäsaaren toimitalon kuudennen kerroksen takahuoneissa. Avokonttoreissa työskentelee aamuvirkkuja tekkinörttejä.

Kopterin roottorit alkavat pyöriä ja se nousee kohtisuoraan taivaalle. Lähtöpiste on jo valmiiksi korkealla, Verkkokauppa.comin eli Verkkiksen kuudennen kerroksen parvekkeella. Ympärillä levittäytyy eteläisen Helsingin Jätkäsaari; Tallinnanlaivojen terminaali ja rakentamista odottavat, vanhalta konttisatamalta tyhjentyneet joutomaat.

Kopteri on Walkera QR X350 Pro – pieni kolmensadan euron neliroottorikone, joka jaksaa lennättää myös kameraa. Sen radio-ohjaimen puikoissa on Markus Lilja, Verkkokauppa.comin oman tuotannon tuotepäällikkö.

Liljan jalkojen alla, Verkkiksen toimitalossa, pyörii Suomen suurin nettikauppa. Kahdessa myymäläkerroksessa on aamupäivällä asiakkaita vielä harvakseltaan, mutta isot varastot, pakkaus ja postitus rullaavat täysillä.

Kuudennen kerroksen parvekkeelta pääsee yrityksen sydämeen; suureen yhteiseen taukotilaan, jossa monet käyvät syömässä lounaseväitään. Täällä järjestetään infotilaisuuksia, koulutuksia ja laneja, viikonlopun mittaisia työntekijöiden verkkopelitapahtumia. Kuutosessa sijaitsevat myös yrityksen aivot: sälekaihtimin suojatuin ikkunoin varustetut avokonttorit, joiden sähköpöytien ja isojen näyttöruutujen ääreltä käskytetään Verkkiksen konetta. Tavaran sisäänostajia on kolmisenkymmentä, koodareita parikymmentä. Kahvikoneella käy tiuhaan myös yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja Samuli Seppälä.

Lilja siristää silmiään auringon valossa ja ohjaa Walkeraa vakain liikkein samalla kun kuvaaja räpsii ufonoloisesta laitteesta kuvia. Yhtäkkiä kopteri häviää näkyvistä.

Lilja pysyy tyynenä. Hän luottaa lennätystaitoihinsa, joita on hionut yli kymmenen vuotta.

Vantaan korsolaisen, kolmen esiteini-ikäisen pojan isän harrastus alkoi lennokeista ja on viime vuosina laajentunut multikoptereihin, joilla ilmakuvaus sujuu paremmin. Lennätyskertoja kertyy viikossa kuudesta kahdeksaan.

"Vapaa-aika kuluu aika pitkälle lentävien härveleiden parissa. Eilen rakensin koko päivän yhtä konetta niin, että asensin sen kaikki osat uudestaan."

Lilja harrastaa myös töissä. Vaikka hän tarkastelee tänään puhelinvalikoimaa, hän ehtii pistäytyä työpäivän aikana muutaman kerran myös RC-harrastajien kopterit.net- ja lennokit.net-sivuilla, ehkä jopa katsomassa youtubesta uusimpia Flite test -videoita.

Tällainen on Verkkiksessä yleistä, jopa toivottavaa. Valtaosa yrityksen 400 työntekijästä on jonkin kaupassa myytävän tuotteen intohimoinen harrastaja.
Nyt Lilja tähyilee Walkeraa. Eihän se vain ole osunut kehenkään?

Ostajat keksivät ja löytävät

Normaalisti Lilja ei lennätä töissä lennokkeja. Tämän näytöksen hän piti kuvaajan pyynnöstä. Kopteri napattiin kuvauksia varten myyntilaatikosta saman kerroksen innovaatioakvaariosta.

Innovaatioakvaario eli private label -osasto on ryhmä tuotepäälliköitä ja ostajia, jotka kehittelevät Verkkikselle omia tuotteita ja yrittävät löytää seuraavan joulun lahjahitit. Applejen, samsungien ja canonien lisäksi Verkkokauppa.com myy satoja itse tuotteistamiaan tavaroita, muun muassa ompelukoneita.

"Mikä tämä on?" Ihmettelee huoneeseen kävellyt toimitusjohtaja Seppälä. Pöydällä jököttää valkoinen laite, jonka paininjalan vieressä lepää metreittäin punaista trikoota.

"Saumuri. Se tekee tällaista joustosaumaa ja leikkaa ylijäämäkankaan samalla pois", demonstroi Kaapo Qvick, innovaatioakvaarion ostopäällikkö.

"Vau, kätevää. Mikseivät kaikki ompelukoneet tee noin?" Seppälä jatkaa kummastelua.

Saumuri on tilattu kiinalaiselta valmistajalta koekäyttöön. Jos se täyttää EU:n viranomaismääräykset ja osoittautuu muuten kelpo laitteeksi, se otetaan osaksi Verkkiksen valikoimaa. Tuotepäälliköt brändäävät sen, mahdollisesti Sestra-merkkiseksi. Halpaluokan saumuri saa päälleen teipit ja laatikkoonsa suomen- ja ruotsinkieliset käyttöohjeet.

Verkkis vetää nuoria

Lilja puolestaan on äskettäin tilannut Kiinasta kaapelinäytteitä, joiden valikoimaan hän kävi tutustumassa Hongkongin kevätmessuilla. Sieltä löytyi kiinnostavia uusia valmistajia niiden lisäksi, joita Verkkis on aiemmin käyttänyt. Jos kaapelit osoittautuvat testeissä laadukkaiksi, Lilja tilaa niitä myytäväksi erimittaisina.

Lilja tuli Verkkikseen töihin puoli vuotta sitten. Kahdeksan vuoden työura Mustassa Pörssissä päättyi yt-neuvotteluihin, joissa 50 sai lähteä.

"Tämä oli looginen paikka hakea töihin", Lilja sanoo.

Verkkis kasvaa ja kannattaa. Se rekrytoi. Sillä on Jätkäsaaren lisäksi myymälät Tampereella ja Oulussa. Viime vuonna Verkkokauppa.comin liikevaihto oli 238 miljoonaa eli parisenkymmentä miljoonaa enemmän kuin samankokoisen työntekijämäärän ja lähes 40 liikkeen voimin toimivalla Expert ASA -ketjulla. Noin puolet Verkkiksen tilauksista tulee kivijalkakaupasta, toinen puoli verkosta. Huhtikuussa yritys listautui menestyksekkäästi Helsingin pörssiin.

"Nyt työntekijöitä löytyy helposti, mutta on ollut myös vuosia, jolloin osaajia on ollut hankala saada", Seppälä kertoo.

Verkkiksen väki on nuorta ja miehistä. Keski-ikä on 26 vuoden tienoilla, ja vain joka kymmenes on nainen. Monelle myymälä- ja varastopuolen työntekijälle Verkkis on ensimmäinen työpaikka. Osa jatkaa opiskelemaan tai armeijaan.

"Vaihtuvuus on juuri sopivaa. Se pitää freesinä, mutta toisaalta on hyvä alan porukka, joka täällä on aina", Seppälä sanoo.

Parisenkymmentä työntekijää on viihtynyt yhtiössä jo kymmenen vuotta.

Asiakkaan arvioita arvostetaan

Liljaa motivoi se, että hän saa oman tuotealueensa lisäksi toimia teknisenä tukena radio-ohjattavien laitteiden hankinnoissa. Hän kirjoittaa niistä myös kuvauksia verkkokauppaan, jossa yritys pyrkii esittelemään tuotteet omin sanoin, ei pelkillä tuotteiden perustiedoilla. Nelikopteria luonnehditaan näin:
”Mihin haluaisit lentää tänään? Nosta neliroottorinen Walkera QR X350 PRO ilmaan ja nauti PRO-version pidemmästä, jopa 25 minuutin lentoajasta.”

Tärkeää on, että tuotteet näkyvät Google-haun kärjessä. Toivottavaa olisi myös, että ne myisivät paremmin kuin pahimmalla kilpailijalla Gigantilla.
Kilpailijoita vastaan Verkkis taistelee avoimuudella ja ketteryydellä sekä pienillä kuluilla. Verkkokauppa.com paljastaa, että Walkeraa on myyty eilen yksi kappale ja päävarastosta löytyy vielä kolme. Varastosaldot ovat todellisia lukuja, samoja, jotka näkyvät myös työntekijöille. Asiakkaille näytetään myös avoimesti, kuinka paljon tuotteita on palautettu ja miten käyttäjät ovat niitä arvioineet. Walkeran kopterista ei vielä ole arvioita eikä palautuksia.

Kilpailuvalttina ovat myös palkat: Verkkiksessä kaikki johtoa myöten saavat tuntipalkkaa. Toisin kuin monella kilpailijalla, myynnistä ei makseta provisioita. Seppälän mukaan tämä takaa sen, että asiakkaalle tarjotaan aina rehellisesti parasta eikä parasta sen mukaan, mikä tuottaa myyjälle parhaan provikan.

Verkkis tekee kaiken itse

"Kassat jumissa!" huutaa joku IT-osaston avokonttorin nurkasta.

Lähipöytien ääressä seisovat miehet valpastuvat. Koska koko Verkkis käyttää samaa järjestelmää, kassojen jumiutuminen saattaa olla merkki laajemmasta häiriöstä.

Viiden sekunnin päästä tilanne on ohi: nyt toimii taas, nurkkapöydästä ilmoitetaan.

Verkkokauppa.com eroaa muista verkkokaupoista siinä, että se tekee kaiken itse. Kun muut ostavat valmiin nettikauppajärjestelmän ulkoa, Verkkiksen väki ohjelmoi omansa.

Uutta koodia tuottaa 20 ohjelmoijaa. He istuvat kuudennen kerroksen pitkän käytävän perällä omassa avokonttorissaan.

Järjestelmäkehitysosasto eli tekki toimii yrityksen it-tukena. Jos on ongelmia, työntekijät lähettävät mailia tekkiin, joka korjaa vian nopeasti.
Järjestelmänkehittäjien työtä koordinoi projektikoordinaattori Max Romantschuk.

"Tulin tänne töihin viisi vuotta sitten, koska tämä vaikutti paikalta, jossa voi vaikuttaa asioihin. Jossa johto ymmärtää, miten tehdään softaa", Romantschuk sanoo.

Suurin osa ohjelmoijista keskittyy uusien ominaisuuksien kehittämiseen. Kehitystoiveita tulee muilta yrityksen osastoilta viikoittain. Niitä on aina enemmän kuin tekki ehtii hoitaa. Romantschuk kutsuukin itseään ihmiskilveksi. Hän huolehtii, että kehitystiimit voivat keskittyä ohjelmointiin.

Tällä hetkellä kehitettävänä on esimerkiksi palautettujen tuotteiden myynti. Järjestelmää muutetaan niin, että asiakkaat löytävät poistotuotteet verkosta helpommin.

"Fokusta pistetään paljon myös siihen, että saadaan sivut toimimaan paremmin mobiilissa. Se tulee olemaan se seuraava kaupan taistelukenttä", Romantschuk sanoo.

Koodaritkin kaupan tessissä

Kuvaaja kuikuilee korkeuksiin noussutta kopteria toimiston isoista ikkunoista. Kuutoskerroksesta näkyy entisen konttisataman varaston, bunkkerin, hiekanruskea katto. Valkonen Walkera ei ole laskeutunut sillekään.

Romantschuk kehuu kilvan Verkkiksen järjestelmän asiakaslähtöisyyttä ja työpaikan henkeä.

"Täällä on töissä nuoria, suoraan koulusta tulleita, jotka eivät lainkaan tajua, miten rento työpaikka tämä on", Romantschuk sanoo.

Kouluharjoittelijoita ja osa-aikaisia on vähän ja kesälomitukset hoituvat opiskelijoiden voimin. Kaikkiin työntekijöihin noudatetaan kaupan alan työehtosopimusta. Useissa tehtävissä palkkaluokka on korkeampi kuin sopimus edellyttäisi. Kokeneimmat asiantuntijat saavat sopimuspalkkaa.
Ylitöitä ei juuri tarvitse paiskia. Kaikki tekevät 8 tunnin työpäiviä. Toimistossa työskennellään isolla liukumalla niin, että aamuvirkuimmat tulevat töihin jo kello 6.

Työsuhde-etuina on lähes ilmainen nettiyhteys kotiin, ilmainen punttisali ja sponsorointiohjelma. Työnantaja sponsoroi hakemusten perusteella työntekijöiden harrastuksia, vaikka juoksukenkien hankintaa.

Jopa varaston työntekijät vaikuttavat tyytyväisiltä. Heidän työtehtävänsä vaihtelevat erityyppisissä varastoissa, ja vaikka käsin nostelua on, se ei ole liian raskasta.

Verkkokauppa.comin pääluottamusmies, kameramyyjä Tero Rajala vahvistaa, että puheet pitävät paikkansa.

"Aika seesteistä täällä on. Erimielisyydet ovat yleensä työntekijöiden ja johdon välisiä väärinkäsityksiä vaikkapa lomien sijoittumisesta. Ne selviävät, kun keskusteluyhteys on luotu", Rajala kertoo.

Listautuminen lisäsi byrokratiaa

Avokonttoreissa miehet painelevat näppäimistöjä kuulokkeet korvillaan. Kopteria metsästävä kuvaaja ei näytä rikkoneen työrauhaa. Vaikka Verkkiksessä työskennellään lähekkäin, virallinen kommunikointi hoidetaan sähköpostilla, koska siitä jää jälki. Tärkeistä asioista ilmoitetaan työntekijöille sähköpostitse viikkotiedotteessa.

Vaikuttaa siltä, että ainoa seikka, joka joistakin työntekijöistä tuntuu epämiellyttävältä, on listautumisen mukana tullut raportoinnin ja seurannan lisääntyminen. Byrokratia on ymmärrettävää jo siksi, että työntekijöitä alkaa olla paljon: selkeitä prosesseja tarvitaan. Mutta kärsiikö työviihtyvyys, kun meininki muuttuu virallisemmaksi kuin aikaisemmin?

Rajalan mukaan jotkut pelkäävät vaatimustason nousemista ja niskaan hengittämistä, kun yrityksen omistuspohja on laajentunut. Toisaalta moni työntekijäkin omistaa nyt Verkkiksen osakkeita.

"Minusta nyt on semmoinen trendi, että henkilöstöön panostetaan vielä enemmän kuin ennen."

Yhtiöön on juuri palkattu taukovastaava, jonka tehtävänä on sisustaa taukotilat viihtyisämmiksi ja kehittää välipalatarjoilua. Toimitusjohtaja Seppälä taas luopui listautumisen myötä omasta kuukausipalkastaan, joka jaetaan tasan työntekijöille. Se merkitsee noin kolmenkympin korotusta kuukausiansioihin.

Muonaosasto laajenee

Kuutoskerroksen työntekijät kulkevat alakertaan samoilla hisseillä kuin asiakkaatkin. Ala-aulassa punaiset säkkituolit on siirretty sivummalle vuoden 1963 ranta-auton tieltä. Punainen avokirppu on markkinointitempaus ja odottaa asiakasarvonnan voittajaa. Verkkis on maan vierailluin nettikauppa, mutta se tekee silti myös perinteistä markkinointia, jotta pärjäisi Gigantille ja Expertille. Hissien vierestä, aina auki olevan 24 h -kioskin ja asiamiespostin luota, voi poimia mukaansa yhtiön tarjouslehtisen, jota jaetaan miljoonaan kotiin.

Seppälä ei pelkää ulkomaisten verkkokauppajättien, kuten Amazonin vyörymistä Suomen markkinoille vaan luottaa siihen, että Verkkis on kulutehokas myös kansainvälisiä kauppoja vastaan.

"En koe, että palkat olisivat Suomessa korkeat verrattuna muihin maihin", hän sanoo.

Hankintapuolella on sen sijaan haasteita. Verkkis on laajentanut valikoimaansa elektroniikasta soittimiin ja leluihin, mutta lastentarvikkeita, kuten rattaita ja turvaistuimia valmistajat eivät ole halukkaita myymään verkkokaupalle edullisemmilla hinnoilla.

Seppälä lupaa, että Verkkiksen elintarvikepuoli tulee laajenemaan. Sitä on suunniteltu jo pitkään.

"Ruuassa ja juomassa ei Suomessa hintakilpailu toimi."

Kopteri palasi melkein kotiin

Kopterin arvoitus selviää Verkkiksen nurkalla, jylhän bunkkerin siimeksessä. Aamulla varhain työt aloittanut kopterimies Lilja on laskeutunut toimistosta alas ja odottaa aikaista lounastaan ralliruuduin koristellun Little big café -nakkikioskin aurinkovarjojen alla.

"Villisika-punasipuli!" huutaa nainen grilliluukusta.

Lilja nousee hakemaan tuhdin hodarinsa ja palaa pöytään kuuman kesätuulen saattelemana.

"Kopteri löytyi. Olin ohjelmoinut sen palaamaan kuudennen kerroksen parvekkeelle, mutta se olikin laskeutunut seitsemännen kerroksen näköalatasanteelle", Lilja toteaa.

Walkera on nyt turvallisesti takaisin osastolla ja kuvaaja silminnähden helpottunut. Liljalle on lennätyksen seurauksena paljastunut radio-ohjattavista taas jotain uutta. Gps-paikannus ei ilmeisesti osaa erottaa kerroksia toisistaan.

 

 

Teksti: Josetta Nousjoki

 

Uusimmat

Suosituimmat