Lehdistötiedotteet - 19.06.2014 klo 21.30

Kotimarkkinoille tukea, kiitokset PAMilta

Minihallitusneuvotteluissa sovitut veropäätökset saavat kiitosta Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Seliniltä. Toisaalta toimet helpottavat pienituloisten arkea, kun ansiotuloverotuksen osalta päätettiin tehdä inflaatiotarkistukset kolmen alimman tuloluokan osalta, ja toisaalta palvelualojen työllisyyttä tuetaan ostovoiman turvaamisella.

- Meidän alojemme ihmisiä nämä päätökset lämmittävät. Matalapalkkaisilla työntekijöillä lähes joka euro menee suoraan kulutukseen, joko asumiseen, liikkumiseen tai ruokaan ja inflaatiotarkistukset sekä indeksijäädytyksen siirto vuoteen 2016 antavat heille hivenen pelivaraa. Lisäksi ansiotuloverotuksen progression kiristäminen on oikeudenmukaista näinä aikoina, kiittää Selin hallitusneuvottelijoita.

- Kuluvana keväänä palvelualojen työttömyys on kivunnut korkeimmalla sitten 90-luvun laman, joten kaikki toimet, joilla parannetaan edellytyksiä kotimaiselle kysynnälle, ovat aivan oikeansuuntaisia, kuvaa Selin tilannetta elinkeinojen näkökulmasta.

Matkailusta elävien maakuntien työllisyydelle on ensi vuoden alusta käyttöön palautuva yritysten edustuskulujen 50%:n verovähennysoikeus erittäin tärkeä päätös.

- Erityisesti Lapin matkailuyrittäjiltä tuli jo tältä talvelta viestiä, että yritykset olivat supistaneet edustuskulujaan ja työtunnit vähenivät - nyt saadaan onneksi nopeasti oikaistua suuntaa. Matkailu on pienestä hiipumisesta huolimatta edelleen kasvavia vientialojamme ja on hyvä, että alalle saadaan positiivisia uutisia uudelta hallitukselta, sanoo Selin tyytyväisenä.

Lisätietoja:

Ann Selin, puheenjohtaja, 0500 750 405