Artikkeli - 27.06.2014 klo 11.20

Pekka Nurminen: Olkiukkona tulevaisuus

Eurovaalien äänestysprosentti, 41, oli vain vähän parempi kuin viimeksi. Se oli pettymys. Vähän yllätyskin. Mitä tapahtui?

Eurovaalien äänestysprosentti, 41, oli vain vähän parempi kuin viimeksi. Se oli pettymys. Vähän yllätyskin. Puolueet, media, järjestöt ay-liike etunenässä, kaikki tekivät paljon töitä äänestysaktiivisuuden puolesta.

Eurovaaleissa äänestää vain noin kaksi kolmasosaa niistä, jotka yleensä äänestävät. Miksi?

Verrattuna presidentinvaaleihin, joissa valitaan muutaman tai kahden ihmisen välillä, eurovaalit ovat kovin monitasoiset. Valitaan ehdokas. Samalla valitaan myös kotimainen puolue. Mutta ei siinä vielä kaikki. Mukana ovat myös EU-tason puolueet ja poliittiset ryhmät. Niitä tuetaan ehdokas ja kotimainen puolue valitsemalla. Kaiken kukkuraksi tulevat kärkiehdokkaat, joita europuolueet ajavat komission puheenjohtajaksi ja muille huippupaikoille.

Ehkä on niin, että Euroopan unioni on kovin monitasoinen ja monimutkainen. Osa äänestäjistä ei näe selvästi, keitä tai mitä valitaan. Sekö passivoi?

Kansalliset vaalit ovat politiikkavaalit. Valitaan politiikan painopisteet, tärkeät asiat. Tai vastustetaan jotain huonoksi koettua politiikkaa.

EU-vaaleissa mukana oli varsinainen politiikan olkiukko, ”liittovaltio”, eli keskustelu EU:n tulevaisuudesta. Se on hämmentävää. Se voi olla pelottavaa. Se voi olla luotaantyöntävää. Tällaista keskustelua ei kotimaisessa vaalidebatissa ole. Se ehkä passivoi?

EU:sta kerrotaan kaikenlaista. Monet ”faktat” eivät olekaan faktoja, vaan myyttejä. Joidenkin strategia perustuu faktojen vääristelyyn ja peittelyyn. EU-asioissa se on helpompaa kuin vaikkapa oman kunnan asioissa. Mutta sekin ehkä passivoi.

Ei Suomen äänestysprosentti ole katastrofi, se on EU:n keskitasoa. Kolmetoista hyvää meppiä valittiin. Ay-liikkeen kannalta kosketuspinta EU-parlamenttiin itse asiassa parani.

Mutta jokin tässä hiertää. Ehkä vuonna 2019 saadaan prosentit ylös? Silloin onkin uusi politiikan supervuosi, eduskunta- ja eurovaalit samana keväänä!

Kirjoittanut: Pekka Nurminen, Euroopan parlamentin Suomen tiedotustoimiston päällikkö.