Artikkeli - 27.06.2014 klo 13.01

Puh.Joht: Ann Selin

Tuoreet veropäätökset voivat kääntää pamilaisten työttömyyden laskuun. #ostovoima

Kirjoittelen tätä juhannuspäivänä. Tänä vuonna vietän mittumaaria kaupungissa, ja näillä koleahkoilla säillä se ei olekaan ollut huono vaihtoehto. Säät ovat olleet kestopuheenaihe, missä sitten olemmekaan liikkuneet.

Toinen viime viikkojen aihe on ollut ns. minihallitusneuvottelut. Lopputulos syntyi monien mielestä ehkä odotettua kivuttomammin. Meille pamilaisille on ratkaisussa sekä hyviä uutisia että pettymyksiä.

Veropäätökset ansaitsevat kiitosta. Ansiotuloverotuksen osalta päätettiin tehdä inflaatiotarkistukset kolmeen alimpaan tuloluokkaan. Ne helpottavat hiukan pienituloisten arkea. Toisaalta ostovoiman turvaaminen tukee palvelualojen työllisyyttä.

Pienituloisilla lähes joka euro menee suoraan kulutukseen: joko asumiseen, liikkumiseen tai ruokaan. Inflaatiotarkistukset sekä indeksijäädytyksen siirto vuoteen 2016 antavat heille hivenen pelivaraa. Lisäksi ansiotuloverotuksen progression kiristäminen on oikeudenmukaista.

Olemme alkuvuonna saaneet paljon huonoja uutisia alojemme työttömyydestä. Se on kivunnut korkeimmalle sitten 90-luvun laman, joten kaikki toimet, joilla parannetaan edellytyksiä kotimaiselle kysynnälle, ovat tärkeitä.

Matkailusta elävien maakuntien työllisyydelle on ensi vuoden alusta käyttöön palautuva yritysten edustuskulujen 50 prosentin verovähennysoikeus merkittävä päätös. Matkailu on pienestä hiipumisesta huolimatta edelleen kasvavia vientialojamme, ja on hyvä, että alalle saadaan positiivisia uutisia uudelta hallitukselta.
Harmillista on, ettei nyt päädytty perumaan työttömyysturvan leikkauksia eikä työeläkkeiden indeksikorotusten pienennystä. Voi kuitenkin toivoa, että talous aidosti piristyisi, yritykset investoisivat ja niillekin suomalaisille, jotka ovat nyt ilman työtä tai vajaatyöllistettyjä, saataisiin työpaikkoja luoduksi.

Hyvää kesää – parempia aikoja odotellessa!

Teksti: Ann Selin, PAMin puheenjohtaja