Uutinen - 13.08.2014 klo 10.40

Kiinni lisätunteihin

Stockmannin alkukesällä päättyneet yt-neuvottelut ovat nyt muuttuneet todeksi. Oululainen Pekka Tolonen pitää tärkeänä, että työnantaja tarjoaa syksyn kampanjakiireissäkin lisätyötä ensisijaisesti osa-aikaisille ja irtisanotuille.

Kenelle tulee irtisanomisilmoitus, keneltä lähtee työtunteja? Stockmannin työntekijöille on tippunut tietoja eri paikkakunnilla elokuussa, mutta tilanne elää vielä.

Henkilöstömäärältään kolmanneksi suurimmassa tavaratalossa Oulussa oli elokuun 5:ntenä vielä varautunut tunnelma. Varaluottamusmies Pekka Tolonen sanoi ihmisten odottavan tilanteen selkenemistä, jotta voisi taas keskittyä työntekoon.

"Lomalle jäänti oli osalle raskasta tänä kesänä, kun he eivät tienneet miten käy", Tolonen sanoo.

Stockmann-konserni työllisti viime vuoden lopussa yhteensä 15 441 henkilöä, joista tavarataloissa 8 955. Oulussa oli viime maaliskuun lopussa 288 työntekijää.

Yhtiö ilmoitti keväällä, että 110 työntekijää irtisanotaan tavarataloryhmästä ja säästöjä haetaan lisäksi työtunteja vähentämällä. Yt-neuvottelut päättyivät kesäkuun alussa. Se, keitä päätökset koskevat, selviäisi vasta syksyllä. Heti perään alkoivat uudet, toimihenkilöitä koskevat. Ne ovat vielä kesken.

Tavarataloista haetaan 10 miljoonan euron vuotuisia säästöjä, ja tukitoimintojen ja konsernihallinnon tiukennuksilla vielä 7 miljoonan lisäsäästöjä. Yhtiö perustelee säästötarvetta muun muassa kuluttajien ostovoiman heikentymisellä, verkkokaupan kasvulla ja venäläisten ostosmatkailijoiden vähenemisellä. Nyt on veikkailtu, että Venäjän vastatoimet EU:n talouspakotteisiin voivat taas lisätä ostosmatkailua: kun sinne ei saa tuoda elintarvikkeita, niitä lähdetään hakemaan.

Oulun Stockmannilta irtisanotaan 11 henkilöä. Tuntivähennykset koskevat noin neljäsosaa talon väestä. Linja on tiukka. Jos olet ennen ollut 6 tunnin viikkosopimuksella, olet jatkossa 5-tuntilainen. Nollasopimuksia ei enää käytetä.

Niin Tolonen kuin toimitsija Mervi Vierelä PAMin Oulun toimistosta muistuttavat, että jos työnantajalla on tarve teettää lisätöitä, tunteja on tarjottava ensisijaisesti osa-aikaisille ja niille, jotka on irtisanottu 9 kuukauden sisällä. Stockmannilla on taas syksyllä Hullut Päivät, jolloin myös talojen ulkopuolelta on perinteisesti haalittu paljon väkeä töihin.

Vierelä kehottaa työntekijöitä pitämään kirjaa "ohimenneistä" lisätunneista ja lyömään laskun pöytään kuukausittain.

Sinänsä tuntien väheneminen on työnantajan ratkaisu. Kun neuvottelut on käyty ja syyt ovat tuotannollis-taloudelliset, työnantaja voi ilmoittaa uudet sopimustunnit.

Kaupan liitto ennustaa alan työpaikkoja häviävän tänä ja ensi vuonna ainakin 9 000. Viime keväänä ennuste oli 6 000. Yt-neuvotteluja voi ounastella alkavan, vaikka osan hurjasta luvusta panisi propagandan piikkiin. Työnantajajärjestöillä on tapana maalata kauhukuvia ennen korotuksia ja uusia palkkaneuvotteluja.

Loppukeväällä tuli ikäviä uutisia Stockmannin lisäksi muun muassa Keskolta, joka ilmoitti lopettavansa KodinYkkösiä ja Mustat Pörssit. Tällä hetkellä neuvotellaan ainakin Starkissa ja siihen yhdistyneessä Puukeskuksessa, ja SOK ilmoitti vastikään aloittavansa käyttö- ja päivittäistavarakaupan toimihenkilöitä koskevat yt:t. Ne eivät koske esimerkiksi alueosuuskauppoja eivätkä Inex Partnersia. Hyviäkin uutisia liikkuu: Lidl investoi edelleen Suomeen ja uusiin myymälöihin.

Kaupan liitto panee kurjuuden kotitalouksien supistuvan ostovoiman ja Venäjän talouskasvun pysähtymisen piikkiin. Se vaatii hallitukselta jatkossa kaupan kasvuedellytyksiä tukevaa talouspolitiikkaa.

"Hallituksen päätökset eivät ole helpottaneet ihmisten ostovoimaa", sanoo myös luottamusmies Pekka Tolonen. Hän näkee ihmisten kulutuskäyttäytymisen muutokset omassa työssään ison tavaratalon viihde-elektroniikassa. Oulun seudulla ostovoiman heikkeneminen on näkynyt erityisen voimakkaasti, sillä teollisuuden työpaikkoja on hävinnyt kovaan tahtiin.

Tiina Ritala

Jutusta julkaistaan tiiviimpi versio perjantaina 15.8. ilmestyvässä Pam-lehdessä.