Uutinen - 01.08.2014 klo 15.50

Nenosen imperiumin jäljille syntyi uusi Hairstore

Vanhan HairStoren jalanjäljille heinäkuussa syntynyt New Hairstore Oy etsii uusia työntekijöitä. Toimitusjohtaja Petri Jaatinen sanoo 16 liikkeen ketjun toimivan nyt alimiehityksellä. Työntekijöitä on 109.

Henkilöstöä oli vielä toukokuun alussa 170. Kaikki irtisanottiin, kun ketjun emoyhtiö CenCei Oy asetettiin konkurssiin toukokuussa. Henkilöstö otettiin heinäkuun alussa takaisin vanhoina työntekijöinä, kun yritystoiminnalle löytyi jatkaja. Esimerkiksi nollasopimuslaisia ehti lähteä töiden perässä muihin yrityksiin.

New Hairstore on merkitty kaupparekisteriin 2. heinäkuuta. Henkilöstön lisäksi vanhasta yrityksestä on uudessa muun muassa toimitusjohtaja. Sen sijaan omistuspohja on uusi. CenCein kohuttu perustaja, entinen toimitusjohtaja ja pääomistaja Veikko Nenonen ei omista yhtäkään osaketta. Myöskään hänen sukulaisensa eivät ole omistajina. Nenonen ja HairStore tulivat tunnetuksi muun muassa työsyrjinnästä ja työsuojelurikoksista.

Toimitusjohtaja Petri Jaatinen puhuu avoimesti suuresta helpotuksesta, kun vanha omistaja on poissa kuvioista.

Uuden Hairstoren osakkeet ovat alkuvaiheessa hajautuneet puolelle tusinalle sijoittajalle. Osakkeita on muun muassa Petri Jaatisella sekä kahdella muulla hallinnossa toimivalla, Jarmo R. Lehtisellä ja Jani Tirisellä.

Pääluottamusmies Eija Nevala kuulostaa elokuun alussa varovaisen optimistiselta, vaikka sanookin epäselvyyttä ja epävarmuutta vielä olevan. "Uskoisin, että yrityksellä on mahdollisuuksia. Se on tietysti kiinni myös yleisestä taloustilanteesta, siitä, käyttävätkö ihmiset kampaamopalveluja. Meillä Ideaparkin liikkeessä tunnelma on innostunut."

Veikko Nenosen tapa hoitaa imperiumiaan on jättänyt jälkensä yrityskulttuuriin. Petri Jaatinen ei kaunistele edessä olevaa työmaata. "Meidän on saatava muutos aikaan. Se ei ole helppoa sen enempää johdolle kuin henkilöstöllekään."

Uuden yrityksen alkuunpääsyä ei helpota muutaman päivän takainen tieto siitä, että hallituksen puheenjohtaja Jarmo R. Lehtinen on saanut syytteen törkeästä rahanpesusta ns. Copterline-jupakassa. Asia tulee käsittelyyn Helsingin käräjäoikeuteen joulukuussa.

Tiina Ritala