Artikkeli - 15.08.2014 klo 11.26

Pirkko Seppi: Miksi ihailemme nakkifakiireja?

Meitä vaivaa merkillinen ”sankariyrittäjien” ihailu. Jos joku perustaa ylitäysille markkinoille vielä yhden kuppilan tai puodin, ja konkan sijasta tuleekin menestys, niin sädekehä pulpahtaa yrittäjän ohimoille. Jos yritys kasvaa niin suosituksi ketjuksi, että kauppias saa huvipurtensa ja huvilansa, niin toimittajat jonottavat ovella päästäkseen ihailemaan sällin prameita omistuksia. Kyllä yrittäminen kannattaa!

Kippoloita ja pikkuputiikkeja nousee ja kaatuu solkenaan. Jos yritys on vaatinut suurempia investointeja, yrittäjän riskikin voi toteutua: voi mennä rahat, talot ja tavarat, ja tyyppi kiikkua löysässä hirressä pitkään. Valitettavan usein myös oikeassa hirressä. Takavuosina kun metsäteollisuudella meni hyvin, moni haaveili vauraan yrittäjän statuksesta ja ostaa paukautti velaksi miljoonien tukkirekan. Tuli lama ja devalvaatio. Työt loppuivat ja valuuttalainojen hoitaminen kävi mahdottomaksi. Epätoivoisimmat valitsivat lopullisen ratkaisun.

Yhteiskunnan pitäisi huolehtia ainakin niiden suuria investointeja vaativien välttämättömien palvelujen ja tavaroiden tuottamisesta, joissa bisnekseen liittyy suuria riskejä. Ihmisiä ei pitäisi yllyttää sankariyrittäjiksi ylikuumenneilla aloilla. Hillitä heitä pitäisi. Työnantajana sankariyrittäjä voi olla hyvä ja hulppea, mutta jos kauppa kääntyy kituvaksi, hänelle voi käydä vaikeaksi nähdä työntekijöiden etua.

Miksi riskejä ottavia pellepelottomia ihaillaan? Miksi himoitsemme tarinoita kulkukauppiaista, joista kasvaa vesakeskisiä, ja kadehdimme nakkifakiireja, jotka hampurilaiskeisareina seilaavat huvipursillaan?

Todellinen sankari on se, joka jaksaa puurtaa päivästä toiseen tarpeellista tylsääkin työtä. Mitään oleellista vaille kansakunta tuskin jäisi, vaikka jokunen turha yritys jäisi perustamatta. Kyllä työtä riittää. Ylimääräiset resurssit ja panokset voitaisiin ohjata vaikka tyydyttämään terveydenhuollossa piilevät monet tarpeet.

Teksti: Pirkko Seppi, akaalainen vapaa toimittaja, maatalouslomittaja ja siivooja.