Uutinen - 09.09.2014 klo 16.20

Oikeus vahvisti: Vihannesten pakkaajia koski kaupan sopimus

Varaston yhteydessä vihanneksia ja hedelmiä pakanneet Uudenmaan Vihannes Oy:n työntekijät saavat korvauksia, koska he eivät saaneet kaupan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

Varaston yhteydessä vihanneksia ja hedelmiä pakanneet Uudenmaan Vihannes Oy:n työntekijät saavat korvauksia, koska he eivät saaneet kaupan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Tuusulan käräjäoikeus vahvisti asiassa sovintoratkaisun maanantaina. Aiemmin työtuomioistuin linjasi, että työntekijöihin olisi kuulunut soveltaa kaupan sopimusta.

Työntekijät saavat sovinnon tuloksena tuntuvat korvaukset, jotka tosin eivät aivan vastaa heidän alun perin pyytämiään summia. Asiaa PAMin puolesta hoitaneen asianajaja Pirkko Pesosen mukaan tämä johtuu muun muassa siitä, että työntekijöille oli maksettu bonuksia peruspalkkansa lisäksi. Työnantaja kiisti työntekijöiden vaatimukset, mutta taipui lopulta sovintoon, jonka myötä asia on loppuunkäsitelty.

Uudenmaan Vihannes tekee vihannesten ja hedelmien pakkaustyötä kaupan alan vähittäismyymälöille, ja sen tiloja on Keskon ja Tukon varastojen yhteydessä. Seitsemän työntekijää vei PAMin avustamina oikeuteen sen, ettei heihin sovellettu mitään työehtosopimusta, ainoastaan työnantajaliitto PALTA:n suositusta työsuhteen ehdoista pakkausalalla. PAM ja työnantajia edustava Kaupan liitto olivat yksimielisiä siitä, että työ kuuluu kaupan sopimuksen piiriin, eikä työtuomioistuin nähnyt syytä poiketa tästä kannasta. Työn katsottiin olevan luontevasti varastotyöksi määriteltävää työtä.

Kirjoittanut: Tuomas Lehto