Artikkeli - 26.09.2014 klo 10.31

Pääkirjoitus: Me omistajina

Tämän lehden (Pam-lehti 11/2014) parinkin jutun juuri on meidän kansalaisina ja veronmaksajina omistamien tai hallitsemien yhtiöiden toiminta.

Viisi vuotta sitten SOL Palvelut voitti valtion kokonaan omistaman yhtiön Finavian järjestämän tarjouskilpailun Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastuksesta kiinteistöpalvelualan työehdoilla. Sittemmin on todettu, ettei tehtävään voi soveltaa kiinteistöpalvelualan sopimusta, mutta sopimusshoppailuseikkailun jatko-osia eletään edelleen. Seikkailun hinta on ollut työntekijöille moninainen.

Helsingissä on tätä kirjoittaessa vielä epäselvää, yhtiöitetäänkö kaupungin liikelaitos Palmia, joka työllistää pääasiassa siivoojia, keittiöhenkilökuntaa ja vartijoita. Yhtiöittämistä on perusteltu kunnallisille päättäjille lainsäädännön pakolla. Tarkkaan ottaen pakkoa ei ole, ja taustalla onkin nähty vain halua yksityistää ja heikentää työehtoja.

Yleinen perustelu yksityistämisille ja toimintojen kilpailuttamiselle on, että kilpailu pitää vireänä ja pakottaa kehittämään toimintaa. Tämä sinänsä järkeenkäypä aatos toteutuu kuitenkin liian usein vain jo alun perinkin pienipalkkaisimpien työntekijöiden työn hintaa alentamalla. Tuntuu siltä, että meidän omistajien tahto ei toteudu.

Teksti: Auli Kivenmaa, päätoimittaja