Uutinen - 30.09.2014 klo 13.20

Palmian yhtiöittäminen loppusilausta vailla

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi esityksen kaupungin omistaman liikelaitos Palmian yhtiöittämisestä. Työntekijöille on lupailtu, etteivät työehdot heikkene.

Palmian kohtalosta on väännetty peistä pitkään. Helsingin kaupunginhallitus päätyi maanantaina 29. syyskuuta esittämään valtuustolle, että Palmian henkilöstöruokailu-, kiinteistö- ja siivouspalvelut sekä turvapalvelut siirretään omaan yhtiöön vuoden loppuun mennessä. Kaupunginhallituksen päätös syntyi kokoomuslaisten, vihreiden ja RKP:n edustajien voitettua äänestyksen 10-5. Yhtiöittämistä vastustivat SDP:n, Vasemmistoliiton ja perussuomalaisten edustajat. Kaupunginvaltuusto käsittelee asiaa vielä 8. lokakuuta.

Palmian työntekijöitä on huolestuttanut se, että heidän työehtonsa heikkenisivät, kun työehtosopimuksia vaihtuisi Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n vastuulta PAMin sopimusaloille. Maanantaisen päätöksen valossa näyttää siltä, että sekä vanhat että palkattavat työntekijät siirrettäisiin ainakin aluksi kuntien yrityksissä noudatettavaan ns. Avaintyönantajien työehtosopimukseen. Sen ehdot vastaavat jokseenkin voimassaolevaa JHL:n sopimusta.

Kokoomuksen hallitusryhmän vetäjä Lasse Männistö on perustellut puolueensa yhtiöittämishalua siten, että kaupungin tulee voida hankkia tukipalvelut sieltä, mistä ne tehokkaimmin ja parhaiten saa. SDP:n hallitusryhmän jäsen Pilvi Torsti on puolestaan sitä mieltä. että valinta on puhtaasti ideologinen. Muutos merkitsee päätöksenteon siirtymistä pois kunnallisesta demokratiasta, vieläpä liikelaitoksessa, joka on tuottanut kaupungille voittoa.

Teksti: Tiina Ritala