Artikkeli - 05.09.2014 klo 13.28

Puh.Joht.: Jaana Ylitalo

Tarvetta pidentää vuosityöaikaa ei ole, kun liian vähän työtunteja saavien joukko kasvaa. #arkipyhät #sopiminen

Elokuun puolivälissä valmistui kirkon ja työmarkkinajärjestöjen yhteinen selvitys arkipyhistä. Selvitys pohjautui viime syksynä työllisyys- ja kasvusopimuksessa sovittuun kirjaukseen, jossa oli tarkoitus selvittää, voitaisiinko nykyisellään arkipäiviin sijoittuvat helatorstai ja loppiainen siirtää kiinteästi vietettäväksi lauantaipäiviin. Taustalla on työnantajien tavoite lisätä yhtenäisten työviikkojen määrää.

Selvityksen tulos oli, että tarvetta siirtoon ei ole. Hyvä niin.

Työelämän näkökulmasta arkipyhät ovat palkallisia vapaapäiviä, niistä maksetaan korotettua palkkaa tai ne lyhentävät työaikaa. Näin on sovittu – ja nimenomaan siis sovittu – neuvottelupöydissä vuosikymmenien saatossa. Sopimisen seurauksena suomalaisten työaika on länsieurooppalaisittain verrattuna keskivertotasoa ja suurin piirtein samoissa lukemissa kuin Ruotsissa.

Jatkossakin on työmarkkinapöydistä kiinni, tehdäänkö muutoksia. Meillä ei ole tarpeita muutoksiin työnantajapuolen tarkoittamaan suuntaan. Siitä pitää huolen esimerkiksi jatkuvasti kasvava joukko niitä työntekijöitä, jotka eivät saa riittävästi työtunteja ja siten elämiseen riittävää palkkaa.

Toivonkin, että työnantajien päämajassa Etelärannassa keskityttäisiin patenttiratkaisujen sijasta pohtimaan, miten Suomi saadaan oikeasti uudelle kasvun uralle. Siihen tarvitaan työelämää, jossa uuden luominen on mahdollista. Pidempi ja kiristyneempi työaika ei arvatenkaan anna mahdollisuutta luovuuteen. Lyhyempi ja huokoisempi työaika sen sijaan varmasti antaisi.

Teksti: Jaana Ylitalo, PAMin 1. varapuheenjohtaja