Uutinen - 06.10.2014 klo 17.30

Ylitalo: Sunnuntaikorvaus ei ole ravintoloiden ainoa kuluerä

Kuva: Annika Rauhala

Ravintola-alan työnantajajärjestö ehdotti viikonloppuna sunnuntailisien poistamista liian kalliina. PAMin Jaana Ylitalo muistuttaa, että sunnuntaityökorvaus kuuluu maksaa, eikä se suinkaan ole ainoa kustannustekijä.

Sunnuntaipäivät maksavat ravintoloille liikaa, sillä henkilökunnalle maksetaan kaksinkertaista palkkaa, ja tämän seurauksena monet ravintolat ovat sunnuntaisin kiinni, harmitteli Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi Helsingin Sanomissa lauantaina. Hänen mielestään Suomeen ei siksi ole syntynyt ulkona syömisen perinnettä sunnuntaipäiville.

PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo muistuttaa, että sunnuntaityökorvaus ja -lisät kuuluu maksaa, koska näin on laissa ja työehtosopimuksissa sovittu. Lisäksi henkilöstökulut eivät suinkaan ole ainoa kustannustekijä, kun katsotaan sunnuntaipäivien kannattavuutta, Ylitalo muistuttaa.

"Kaikki pitää suhteuttaa kokonaisuuteen", hän sanoo.

Ylitalo kysyy, miksi Lappi halusi nostaa tämän kysymyksen esille, kun jutussa haastatellut yrittäjät eivät pitäneet sunnuntailisiä suurenakaan ongelmana, vaan arvioivat, että ravintolat voisivat olla saamassa lisää asiakkaita sunnuntaipäiville. Hän pohtii, onko kyse kenties eduskuntavaaleihin valmistautumisesta, kun työnantajilta on viime aikoina tullut julkisuuteen useampia esityksiä työehtojen heikentämisestä.

Työehtosopimuksista ei tällä hetkellä olla neuvottelemassa, sillä nykyiset ovat voimassa vielä pitkään. Ylitalon mukaan sunnuntaityökorvaus ja -lisät ovat suuri kysymys, jossa PAMilla ei ole mitään aikomusta ryhtyä joustamaan.

"Ei niistä ole muillakaan aloilla luovuttu", hän toteaa.

Teksti: Tuomas Lehto