Uutinen - 03.11.2014 klo 11.23

Kaupan pomot palvelualojen tulokärjessä

Keskon ja Suomen lähikaupan toimitusjohtajat pitävät kärkisijoja, kun katsotaan palvelualojen suuryritysten johtajien verotettavia tuloja.

Vaikka Kesko ja Suomen Lähikauppa ovat olleet taloudellisesti vaikeissa tilanteissa, niiden toimitusjohtajat ovat pärjänneet hyvin. Monia yt-neuvotteluja käyneen Keskon toimitusjohtaja Matti Halmesmäki tienasi ansio- ja pääomatuloa viime vuonna yhteensä hieman yli 1,5 miljoonaa euroa, ja säästökuurin läpikäyneen Lähikaupan toimitusjohtaja Ralf Holmlund hieman alle 1,5 miljoonaa euroa. Halmesmäen tulot kuitenkin pienenivät edellisen vuoden yli kahdesta miljoonasta, kun taas Holmlundin tulot kasvoivat roimasti. Tiedot selviävät maanantaina julkaistuista viime vuoden verotiedoista, joita on koottu muun muassa Helsingin Sanomien verokoneeseen.

Stockmannin ja S-ryhmän johtajat jäivät noin kolmasosaan kilpakumppaniensa tuloista. S-ryhmän pääjohtajalla Taavi Heikkilällä oli verotettavia tuloja noin 580 000 euroa ja Stockmannin hiljattain syrjään jääneelllä entisellä toimitusjohtajalla Hannu Penttilällä noin 670 000 euroa.

Kiinteistöpalvelualalla SOL Palveluiden toimitusjohtaja, omistajasukuun kuuluva Juhapekka Joronen tienasi noin 680 000 euroa. ISS Palveluiden toimitusjohtaja Kari Virta jäi noin puoleen tästä, 350 000 euroon.

Ravintola-alan suuryrityksistä löytyy vain harvoja vastaaviin tuloihin yltäviä. Yksi heistä on Restamaxin hallituksen puheenjohtaja Timo Laine, jonka 680 000 euron tienestit koostuivat pääasiassa pääomatuloista.

Kukaan näistä palvelualojen yritysten johtajista ei yltänyt edes lähelle Suomen sadan kovatuloisimman joukkoa. Kärkipäässä oli pääasiassa pelialan, tietoturva-alan ja media-alan omistuksilla rikastuneita, joista mobiilipeliyhtiö Supercellin kaksi pääomistajaa rikkoivat ennätyksiä noin 170 miljoonan euron tuloillaan. Ne syntyivät valtaosin yrityksen myymisestä.

Teksti: Tuomas Lehto