Uutinen - 23.01.2015 klo 09.41

Alan ammattilaiset: Ravintoloita ei valvota liikaa, mutta alkoholivero on korkea

Maija Talaksen mielestä sääntelyssä on hyvät ja huonot puolensa. Kuva: Lassi Kaaria

Byroslavia! Viskiviskiviski! Holhoaminen ja liika sääntely kiivastuttaa suomalaisia, muttei niinkään ravintola-alan ammattilaisia, selviää Pam-lehden kyselystä. Verotus sen sijaan kismittää.

Sääntö-Suomesta on muodostunut käsite. Kun viranomainen lausuu lakien tulkinnasta jotakin suorasukaisempaa, holhoamiselle allergisoituneella kansanosalla hirttää nopeasti kiinni. Sosiaalisessa mediassa raivostuminen on liittynyt usein alkoholiin, ruokaan ja ravintoloihin. Onko raivolle syytä? Pam-lehti kysyi alan ammattilaisilta.

Tulokset olivat osin hätkähdyttäviä: toisin kuin julkisesta keskustelusta voisi kuvitella, ravintola-alan työntekijöissä viranomaisen syynääminen ei aiheuta suurempaa närää.

Vain 15 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että ravintoloihin tehdään liikaa elintarvike-, työsuojelu- ja alkoholitarkastuksia, kun taas lähes neljäsosan (23%) mukaan tarkastuksia tehdään jopa liian vähän. Tämä korostui myös useissa kyselyn avoimista vastauksista.

"Tarkastuksia ei missään nimessä tehdä riittävästi. Harmaa talous olisi mielestäni täysin kitkettävissä, jos olisi resursseja tehdä yllätystarkastuksia, ja jos seurauksena olisi tuntuvia sanktioita", kirjoitti yksi vastaaja.

Kyselyn ylivoimaisin tulos liittyy alkoholin verotukseen: 88 prosenttia vastaajista kokee, että ravintoloissa myytävää alkoholia verotetaan liian raskaasti. Moni piti selvänä, että verotus ajaa suomalaisia ostoksille Viroon sekä kotiin juhlimaan.

Kyselyyn vastanneista vajaan kahden kolmanneksen mukaan ravintoloiden ja yökerhojen pitäisi saada päättää aukioloajoistaan täysin vapaasti.

Anniskelupaikkojen vastaaville hoitajille määriteltyjä ammattitaitovaatimuksia ei pidetä alalla kohtuuttomina. Kolme neljästä (75%) vastaajasta piti anniskelupaikkojen vastaavilta vaadittavia kahden vuoden työkokemusta sekä anniskelupassia tarpeellisina. Noin viidenneksen (21%) mielestä vaatimukset ovat liiallisia.

Mutta ei ravintoloissa viranomaisen touhuja aivan kritiikittä seurailla. Muutama kuukausi sitten avatussa helsinkiläisravintolassa Ondassa on tuore kokemus siitä, millaista on käynnistää yritys Suomessa.

"Onhan se sellainen sääntöviidakko, vaikka ei sentään ihan mahdoton. On lippuja ja lappuja, joita pitää laittaa joka suuntaan. Alussa olisi auttanut, jos olisi ollut yksi ihminen tai taho, joka antaisi neuvoja, kun kaikkia sääntöjä on vaikeaa käsittää", sanoo Ondan ravintolapäällikkö ja yrittäjä Maija Talas.

Pam-lehden kysely lähetettiin yli 2000:lle marava-alan esimiestehtävissä toimivalle PAMin jäsenelle joulu-tammikuun vaihteessa. Vastauksia tuli yhteensä 209.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 1/2015, joka ilmestyi 23.1.

Näköislehdessä myös:

Pelkkää yötyötä elintarvikesiivoajana, siitä ei joka jannu selviä.

Älä tee uudenvuodenlupauksia, vaan aseta tavoitteita askel kerrallaan.

Kaupan työntekijät viihtyvät työssään yhä paremmin - yllätyskö?

Kirjoittanut: Matias Manner