Uutinen - 16.01.2015 klo 14.29

Liitot haluavat yhden yhteisen keskusjärjestön

Kokousta johtivat puheenjohtajat Liisa Halme Vakuutusväen Liitosta, Jarkko Eloranta JHL:sta ja Pertti Porokari Insinööriliitosta. Kuva: STT-Lehtikuva

Ammattiliitot päättivät käynnistää hankkeen, jonka tähtäimessä on perustaa Suomeen yksi yhteinen palkansaajien keskusjärjestö vuonna 2016.

Liitot päättivät tämänpäiväisessä valmistelevassa kokouksessaan käynnistää hankkeen uuden palkansaajien keskusjärjestön perustamiseksi Suomeen. Tervetulleiksi mukaan toivotetaan kaikki suomalaiset ammattiliitot.

Liittovetoisen keskusjärjestöhankkeen tiimoilta koolla oli 73 nykyisten keskusjärjestöjen SAK:n, STTK:n ja Akavan jäsenliittojen edustajaa. Kokouksen puheenjohtajina toimivat näiden alaisten liittojen johtajia: Jarkko Eloranta Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta JHL:sta, Liisa Halme Vakuutusväen Liitosta sekä Pertti Porokari Insinööriliitosta.

Kokouksen jälkeen Eloranta kuvaili tunnelmaa erittäin hyväksi ja innostuneeksi.

­ ­”Sävy oli pääosin sellainen, että uusi palkansaajien keskusjärjestö tarvitaan”, hän totesi.

Tavoitteena on, että yhteinen keskusjärjestö edustaisi monimuotoisesti kaikkien erikokoisten liittojen erilaisia toimialoja. Sen uskotaan onnistuvan paremmin palkansaajan hyväksi tehtävässä työssä nykytilanteessa, jossa työläisen, toimihenkilön tai muun korkeasti koulutetun asema työmarkkinoilla ei ole enää samalla tavalla sidottu kuin ennen. Esimerkiksi korkea koulutus ei takaa leveämpää leipää.

”Kun tehtaan koneet seisahtuvat ja lamppu sammutetaan, ongelma on sama työntekijälle, toimihenkilölle ja tehtaanjohtajalle”, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola summasi.

Uusi keskusjärjestö vahvistaisi palkansaajan asemaa työmarkkinaneuvotteluissa.

”On korkea aika saada tehokkaampi vastavoima työnantajille”, Eloranta sanoi.

Yhden keskusjärjestön katsotaan myös virtaviivaistavan ja kirkastavan liittojen julkisuuskuvaa. SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly pitää hanketta hienona ja totesi, että se toteuttaisi hänen henkilökohtaisen toiveensa.

”Työssäni olen huomannut, että meillä on keskusjärjestöissä niin samanlaiset tavoitteet, että kolmea salkkua ei tarvita.”

Hanke aiotaan käynnistää ripeästi. Aluksi puheenjohtajisto kutsuu liitot koolle helmikuussa pidettävään käynnistämiskokoukseen. Liitoilla on helmikuun 10. päivään asti aikaa ilmoittaa halukkuudestaan olla mukana.

­”Ovet ovat auki koko ajan”, Insinööriliiton Porokari totesi.

”Lähdemme siitä, että kaikki suomalaiset ammattiliitot tulevat mukaan.”

Insinööriliitto on tällä hetkellä ainoa akavalainen, joka on ilmoittanut haluavansa olla mukana.

Teksti: Sini Saaritsa