Uutinen - 14.01.2015 klo 15.10

Ruotsalaistutkimus: Tippi voi olla vallan väline

Työntekijän riippuvaisuus tipeistä lisää asiakkaan valtaa. Kuva: iStock.

Ravintola-asiakas antaa tarjoilijalle tippiä joko osoittaakseen arvonantoa tai omaa valtaansa.

Ravintolatyöntekijöiden asiakkailta saamat tipit ovat kinkkinen aihe. Mitä suuremman osan palkkaa tippi muodostaa, sen suurempi merkitys on sillä, miten ja ja miksi asiakas sen antaa.

Ruotsalaistutkija Paula Mulinari on tutkinut maansa tippikulttuuria ja käytäntöjä muun muassa ravintolaväkeä haastattelemalla ja todennut, että kun tippi ei ole enää vain pientä ylimääräistä vaan tärkeä osa tuloja, siitä tulee vallan väline. Silloin työntekijän on elantonsa ansaitakseen palveltava hymyillen huonostikin käyttäytyviä asiakkaita. Osa Mulinarin haastateltavien kokemuksista kertoi seksuaalisesta häirinnästä.

­”Tippi voi siis sekä symboloida arvostusta, mutta myös jotakin, mikä seksualisoi, mitätöi ammattitaitoa ja halventaa”, Mulinari kuvailee ruotsalaisessa ETC-uutislehdessä eilen.

Koko tippaamiseen liittyvä keskustelu myllertää Ruotsissa eri tasolla kuin Suomessa, PAMin marava-alojen neuvottelupäällikkö Annika Rönni-Sällinen huomauttaa. Sinänsä hän ei epäile, etteikö suomalaisilla ravintolatyöntekijöillä olisi vastaavia kokemuksia.

Kirjoittanut: Sini Saaritsa