Artikkeli - 13.02.2015 klo 10.43

Anni Hasunen: Työn loppu voi olla uusi alku

Irtisanomiset ja työpaikan menetys ovat nykyään monelle meistä valitettavan tuttuja. Itsekin sain viime syksynä tällaisen ikävän uutisen.

Olimme selvinneet jo ensimmäisistä lomautuksen uhkista, kunnes meille ilmoitettiin, että työpaikkamme toiminta loppuu kokonaan eli koko henkilökunta irtisanotaan.

Apua, mistä saamme töitä? Millä maksamme asuntolainoja tai ylipäätään laskuja? Mitä alan tehdä kun työt loppuvat? pohdimme yhdessä.

Alkujärkytyksen jälkeen mietin, mitä positiivisia asioita töiden loppumisesta löytäisin.

Tällä hetkellä osa meistä onkin jo työllistynyt muualle ja yksi pääsi siirtymään suoraan toiseen yksikköön. Hän on saanut oppia uusia asioita, vaikka työnimike on muuten sama. Hän on viihtynyt uudessa paikassa.

Meillä muilla on mietinnässä esimerkiksi ulkomaille muutto, keskittyminen lapsenlapsiin, panostaminen harrastuksiin tai mahdollisesti opiskelu.

Tällaiset tilanteet pakottavat ihmistä muuttumaan ja miettimään, mitä uusia vaihtoehtoja on olemassa. Lähdenkö opiskelemaan uutta alaa kun minulla on nyt siihen mahdollisuus? Haenko intensiivisemmin uutta työtä tai siirrynkö toiselle paikkakunnalle töihin? Aikaisemmin ei välttämättä ole uskaltanut irtautua työstä ja toteuttaa unelmiaan.

Vaikka työttömyysluvut huitelevat pilvissä, uskon, että kaikki meistä saavat töitä tai keksivät muuta mielekästä tekemistä. Minullekin on ensi kertaa elämässäni tarjottu kokoaikaista työtä, tosin toiselta paikkakunnalta. Minulla on nyt tiukka pohdinta päällä, että lähdenkö rakentamaan uutta elämää vieraalle paikkakunnalle. Nämä ovat vaikeita päätöksiä ja vaativat paljon, mutta avaavat monia mahdollisuuksia.

Kirjoittanut: Anni Hasunen, ravintola-alan työntekijä ja PAM-aktiivi Turusta