Uutinen - 26.02.2015 klo 16.00

Kanta-asiakasetuja voi nyt piippailla matkakortilla

Kahviloissakin voi nyt piippailla matkakorttia. Kuva: Annika Rauhala

Kelpaisiko bussibonus? Pääkaupunkiseudulla moni ravintola on vaihtanut oman kanta-asiakaskortin järjestelmään, jossa asiakas voi kerätä etuja vilauttamalla joukkoliikenteen matkakorttia.

Yrititkö joskus vahingossa matkustaa bussissa kaupan kanta-asiakaskortilla? Ei luultavasti onnistunut, mutta nyt matkakortilla voi sen sijaan kerätä etuja muun muassa monissa ravintoloissa ja kaupoissa pääkaupunkiseudulla.

Helsingin seudun liikenne HSL on ryhtynyt kehittämään erilaisia etuja matkakorttijärjestelmänsä ympärille, ja osana tätä ideaa aloittanut yhteistyön Kliento Oy:n kanssa. Kliento puolestaan tarjoaa kanta-asiakasjärjestelmää pienille yrityksille, joiden ei ehkä yksinään kannata rakentaa omaansa. Nyt järjestelmässä toimii Klienton oman kortin lisäksi HSL:n matkakortti, jollainen on käytössä sadoillatuhansilla Helsingin seudun asukkailla.

"Aloitimme yhteistyön Klienton kanssa noin puolitoista vuotta sitten, ja sitä on pala kerrallaan laajennettu kaikkiin toimipaikkoihimme. HSL-yhteistyö taas on Klienton oma laajennus, ja se tuli voimaan viime vuoden lopulla, eli se on ollut meillä käytössä nyt muutaman kuukauden. Olemme kokeneet sen hyväksi palveluksi asiakkaille, kun pienenä toimijana emme pystyisi luomaan sellaisia kanta-asiakasjärjestelmiä kuin suuret", kertoo Ciao! Caffé -kahviloita pyörittävän Two of Us Oy:n yrittäjä Kari Jones.

Jonesin mukaan muutos tuo kahviloiden työntekijöille yhden muistettavan asian lisää kassatapahtumiin, mutta se on teknisesti melko yksinkertainen. Kliento on toimittanut kahviloihin lukijat, joille asiakas voi näyttää matkakorttiaan. Näin kertyy niin sanottuja asiakasuskollisuuspisteitä, ja korttien käyttäjille voidaan myös suunnata tarjouksia.

"Etujen käyttäminen on varmasti lisääntynyt, mutta ei kuitenkaan räjähdysmäisesti", Jones arvioi. Hän arvelee, että matkakorttien käyttäminen kanta-asiakaskortteina on kansainvälisestikin uusi ja harvinainen idea.

Klienton palvelua käyttäviä yrityksiä on pääkaupunkiseudulla nyt muutamia kymmeniä. Suurin osa on ravintoloita ja kahviloita, mutta mukana on myös esimerkiksi kauneushoitoloita, kampaamoja ja erikoiskauppoja. Yritykset päättävät itse, minkälaisia etuja ne tarjoavat.

Kirjoittanut: Tuomas Lehto