Lehdistötiedotteet - 24.02.2015 klo 13.46

PAMin liittokokousvaaleissa lähes 1 600 ehdokasta

Palvelualojen ammattiliitto PAMin liittokokoukseen valitaan vaaleilla 393 kokousedustajaa 23.3. – 12.4. Ammattiosastot asettivat vaaleihin yhteensä 1 571 ehdokasta.

- Olemme erittäin tyytyväisiä ehdokasmäärään, joka on kolminkertainen edellisiin vaaleihin verrattuna. Pamilaiset ovat innostuneita ehdokkuudesta ja toivomme sen näkyvän myös äänestysaktiivisuudessa, toteaa PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen.

Pamilaiset pääsevät äänestämään ehdokkaita 11 vaalipiirissä, joissa on yhteensä 86 ehdokaslistaa ja 29 vaaliliittoa. Ehdokkaista nuorin on 18-vuotias ja vanhin 66-vuotias.

- Ehdokkaat kuvastavat hyvin PAMin jäsenkuntaa. Erityisen iloinen olen nuorten ehdokkaiden suuresta määrästä. Alle 30-vuotiaita ehdokkaita on 286, eli 18,2 prosenttia ehdokkaista, kertoo Lehikoinen.

Kaupan alalta ehdokkaita on 47,1 prosenttia, majoitus- ja ravitsemisalalta 24,3 prosenttia ja kiinteistöpalvelualalta 19,9 prosenttia. Ehdokkaista naisia on 60,7 prosenttia. Eniten ehdokkaita asetettiin Helsinki-Uusimaan vaalipiiristä, josta on 370 ehdokasta. Vähiten ehdokkaita on Ahvenanmaalta, jossa neljästä ehdokkaasta valitaan yksi liittokokousedustaja.

Vaalipiireittäin ehdokkaita asetettiin seuraavasti:

Vaalipiiri

Kokousedustajia

Ehdokkaita

Helsinki-Uusimaa

Lounais-Suomi

Häme-Pirkanmaa

Keski-Suomi

Kaakkois-Suomi

Itä-Suomi

Pohjanmaa

Oulu

Lappi

Ahvenanmaa

Valtakunnalliset osastot

Kaikki yhteensä

1 571

PAMin vaalisivuilta www.pam2015.fi löytyy laajemmin tietoa vaaleista ja ehdokkaista.

Lisätietoja:
Heidi Lehikoinen, järjestöpäällikkö, puh. 0400 877 560