Artikkeli - 27.03.2015 klo 10.00

Pääkirjoitus: Kannattaa valita

Uusinta Pam-lehteä leimaavat vaalit. PAMin omat liittokokousvaalit ovat pääosassa, mutta eduskuntavaaleja käsitellään myös.

Seuraavan lehden ilmestyessä PAMin vaalit ovat jo päättyneet ja eduskuntavaalien varsinainen vaalipäivä on juuri edessä.

Valittavilla päättäjillä on edessään oikeastaan vain hankalia tehtäviä. Suomen taloudella ei mene hyvin. Ennätysmäärä ihmisiä, myös pamilaisia, on työttömänä. Osa esimerkiksi kaupan alan työttömyydestä johtuu siitä, että digitalisaatio muuttaa pysyvästi toimintatapoja. Työttömyyden myötä rahat niukkenevat kaikkialla, myös PAMissa. Valtion tilannetta vaikeuttaa velkataakka, PAMin onneksi ei. Hyvinvointivaltiota ja liittoa kuitenkin tarvitaan aiempaakin enemmän.

Tehtävät ratkaisut vaikuttavat eri tavoin eri väestöryhmiin. Jos leikataan, keneltä leikataan? Jos muutetaan työelämän lakeja, muuttuuko työelämä oikeudenmukaisemmaksi? Jos PAMissa muutetaan toimintatapoja, mihin on olennaista panostaa? Tehdäänkö ratkaisuja, jotka poikivat uusia ongelmia eivätkä korjaa vanhoja?

Vaaleissa on kysymys vallasta – siitä kenen näkemykset ovat vahvimmat silloin, kun päätöksiä tehdään. Valta tulee saaduista äänistä. Nykytilanteessa on aiempaakin viisaampaa äänestää, tuoda omaa näkökulmaa päätöksentekoon.

Teksti: Auli Kivenmaa, päätoimittaja