Lehdistötiedotteet - 05.03.2015 klo 12.56

PAMin Ann Selin: Suomi ei pelastu nollatuntisopimuksilla

Tuoreet tilastot kertovat karua kieltä siitä, mihin suuntaan Suomen työelämä on mennyt. Kehitykselle on korkea aika laittaa piste ja kieltää vastentahtoiset nollatuntisopimukset, vaatii Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Nollatyösopimuksissa työntekijälle ei ole määritelty vähimmäistyöaikaa, vaan sovittujen työtuntien määrä voi olla minimissään nolla. Nollatuntisopimuksella työskenteli viime vuonna Tilastokeskuksen mukaan keskimäärin 83 000 suomalaista 15–64 -vuotiasta palkansaajaa.

- Määrä on valtava. Kymmenet tuhannet suomalaiset joutuvat elämään jatkuvassa epävarmuudessa eivätkä välttämättä tiedä, riittääkö seuraava palkka vuokran tai laskujen maksuun, Selin sanoo.

Enemmistö nollatuntisopimuksella työskentelevistä, 57 prosenttia, oli naisia. Miesten osuus oli 43 prosenttia. Lähes puolet nollatuntisopimuksella työskentelevistä oli alle 25-vuotiaita ja 65 prosenttia alle 30-vuotiaita. Eniten nollatyösopimuksella työskenteleviä löytyy esimerkiksi kaupan sekä majoitus- ja ravitsemustoiminnan aloilta. Näin on, vaikka alojen työehtosopimuksissa on määräykset vähimmäistyöajoista.

-  Työpaikoilla pitäisi valvoa, että määräyksiä myös noudatetaan, ja nostaa rohkeasti epäkohdat esiin, Selin huomauttaa.

Tilastokeskuksen selvityksen mukaan etenkin osa-aikaiset nollasopimuksella työskentelevät kaipaisivat lisätunteja. Yli puolet nollatuntisopimuksella työskentelevistä ilmoittaa pääasialliseksi toiminnakseen ansiotyön.

- Suuri osa osa-aikaisista joutuu paikkaamaan toimeentuloaan sosiaaliturvalla. Jokainen voi miettiä, mitä tämä tekee ostovoimalle ja maamme taloudelle. Nollasopimukset eivät todellakaan ole keino nostaa Suomi ahdingosta.

PAM kannattaa Operaatio Vakiduunin kansalaisaloitetta nollatyösopimusten kieltämiseksi. Siinä lainsäädäntöä halutaan muuttaa niin, että osa-aikaisessa työsuhteessa viikoittainen työaika on vähintään 18 tuntia. Tästä voidaan poiketa, jos työntekijä sitä itse haluaa.

- Nyt on korkea aika havahtua nollatuntisopimusten epäkohtiin ja laittaa kehitykselle piste, Selin vaatii.

Lisätietoja:
Ann Selin, puheenjohtaja, 0500 750 405
Kansalaisaloite nollatyösopimusten kieltämiseksi: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1065