Uutinen - 19.05.2015 klo 09.59

Liitot: EU:n panostettava nuorisotyöttömyyden torjuntaan

Nuorisotyöttömyyden torjuntaan on osoitettava lisää määrärahoja EU-budjetista, kuusi kansainvälistä ay-järjestöä viestittää EU-komissiolle.

Kuusi Euroopanlaajuista ay-järjestöä on vedonnut kirjeellä EU-komissioon, joka ei järjestöjen mielestä ole pitänyt lupauksiaan panostamisesta nuorten työllistämiseen. Mukana on muun muassa kaksi PAMin kattojärjestöä, UNI ja EFFAT.

– Leikkauspolitiikka on pienentänyt budjetteja, vähentänyt investointeja ja aiheuttanut sosiaalisia ongelmia ympäri Eurooppaa, ja vaikuttanut etenkin nuoriin, joiden työttömyysriski on kaksinkertainen muihin ikäryhmiin verrattuna, järjestöt toteavat kirjeessään komission puheenjohtajalle Jean-Claude Junckerille ja työ- ja sosiaaliasioiden komissaarille Marianne Thyssenille.

– Ellemme toimi nyt, kokonaisen sukupolven hyvinvointi ja toimeentulo on vaarassa, kirje jatkuu.

Komissio on julkisesti ilmoittanut olevansa sitoutunut nuorisotyöttömyyden vähentämiseen, mutta järjestöjen mukaan tähän tarkoitukseen osoitetut EU-budjetin määrärahat ovat aivan riittämättömät. Järjestöt kaipaavat myös toimia, jotka lisäisivät kulutusta ja talouskasvua Euroopassa, jotta työpaikkoja voisi syntyä.

Kirjoittanut: Tuomas Lehto