Artikkeli - 29.05.2015 klo 09.49

Puh.Joht.: Jaana Ylitalo

#Hallitusneuvottelut menevät, #PAMinliittokokous2015 tulee. Ainakin jälkimmäinen joukko haluaa tukea tulevaisuudessa myös pienipalkkaisia työntekijöitä.

Kun kirjoitan tätä, neuvottelut uudesta hallitusohjelmasta ovat loppusuoralla. Kun te puolestanne luette tätä, pitäisi tulevan neljän vuoden linjausten olla jo meidän kaikkien tiedossa. Toivottavasti toiveeni mukaisesti raskain taakka on sälytetty muiden kuin pienipalkkaisten palkansaajien kannettavaksi.

Ay-liikettä on vaalien jälkeen syytetty kyvyttömyydestä tehdä ratkaisuja vaikeista asioista vaikeina aikoina. Ihmettelen kovasti tätä julkisessa keskustelussa lyötyä leimaa. Viimeisten muutaman vuoden kuluessa palkansaajat ovat nimittäin olleet solmimassa kahta keskitettyä ratkaisua, joissa sovittiin maltilliset palkankorotukset usean vuoden ajalle. Työurasopimuksella ja eläkeratkaisulla puolestaan tehtiin mittavia rakenteellisia uudistuksia, joiden vaikutus ulottuu vuosikymmeniksi eteenpäin.

Puheet esimerkiksi työaikajoustojen vastustamisesta ovat nekin rutkasti liioiteltuja. Pamilaisilla aloilla on erittäin laajat mahdollisuudet järjestää työaika liiketoiminnan kannalta järkevästi. Toki joustojen käyttöönotto edellyttää useimmiten erillistä sopimista, joko luottamusmiehen tai työntekijän kanssa. Jos tämä mahdollisuus ei työpaikoilla toteudu, voi kysyä, missä on vika? Ovatko neuvottelusuhteet työpaikalla kunnossa? Annetaanko luottamushenkilöille riittävästi aikaa ja tietoa ratkaisujen hakemiseen?

PAMin uudistettujen sääntöjen mukainen ensimmäinen liittokokous kokoontuu muutaman päivän kuluttua. Siellä 393 liittokokousedustajaa päättää PAMin osalta tulevan nelivuotiskauden linjauksista. Tämä joukko katsoo eteenpäin. Se on valmis uudistamaan työelämää. Pari pientä edellytystä sillä kuitenkin on: muutoksista sovitaan jatkossakin yhdessä ja myös työntekijöiden tulee selvitä muutoksista voittajina.

Sitä toista tapaa ei varmaankaan kukaan ihan tosissaan halua edes kokeilla.

Teksti: Jaana Ylitalo, PAMin 1. varapuheenjohtaja