Artikkeli - 08.05.2015 klo 09.52

Puh.Joht.: Kaarlo Julkunen

#Ammattiliiton on palattava toimistoista työpaikoille.

Kuulen usein, että työnantajat pyrkivät estämään ammattiliittomme edustajia vierailemasta työpaikalla tai tapaamasta työntekijöitä esimerkiksi henkilökunnan taukotilassa. Näissä yrityksissä on varmasti jotain salattavaa.

Vierailin viime syksynä Indonesiassa, Jakartassa. Olemme tehneet siellä yhdessä järjestämiskampanjaa ja tulokset ovat loistavia. Siellä vastuullisissa yrityksissä työnantaja painattaa työasuihin niin kansallisen kuin kansainvälisen ammattiliiton tunnuksen. Vaikka järjestäytyminen ja liiton toiminta on siellä vasta alussa, ovat he monessa suhteessa merkittävästi suomalaista ay-liikkeen toimintaa edellä. Ay-liikkeen mielenilmaisut olivat näkyviä.

Kun matkan jälkeen olen kuullut yritysten rajoittavan vähänkin liiton työntekijän tai luottamushenkilön liikkumista, olen aina vastannut, että kyseessä on erittäin kehittymätön yritysjohto.

Meidänkin olisi palattava nopeasti toimistoista työpaikoille. Ay-liike on mennyt liiaksi toimistoihin ja turvannut keskitettyyn edunvalvonta-ajatteluun. Silloin kun meitä haastetaan, löytyy voima työpaikoilta. Meidän tulee ottaa tavoitteeksi, että liitto – luottamusmies tai liiton toimihenkilö – lähestyy jokaista työntekijää henkilökohtaisesti. Kun jokainen työntekijä on saatu toimivan luottamushenkilöverkon turvaan ja ammattiliiton jäseneksi, ei meillä sen jälkeen ole pelättävää työehtojen heikentämisistä. Palkkatasokin paranee.

Toivon, että PAMin liittokokous linjaa selvästi työpaikkatoiminnan keskiöön ja uusi hallinto turvaa sen, että toimistoista siirrytään työpaikoille tukemaan niiden toimintaa ja etsimään uusia luottamushenkilöitä. Luottamushenkilöiden tärkeimmäksi tehtäväksi tulisi jatkossa vuorovaikutus työntekijöiden kanssa. Jakartassa luottamushenkilöiden tärkein tehtävä oli hankkia jäseniä ja pitää yhteyttä heihin. Sen jälkeen tuli edunvalvonta, mutta sekin yhdessä jäsenten kanssa. Niin sen pitäisi olla meilläkin.

Muutetaan tätä maailmaa, mutta se edellyttää, että myös me muutumme.

Kirjoittanut: Kaarlo Julkunen, PAMin 2. varapuheenjohtaja