Uutinen - 20.05.2015 klo 16.05

Ravintolatupakoinnin kielto onnistui tarkoituksessaan

Pubeissa ja yökerhoissa tupakointkiellolla oli suurin merkitys. Kuva: IStock

Ravintolatyöntekijöiden hengityselin- ja silmäoireet vähenivät selvästi tupakkakiellon jälkeen, kertoo tuore väitöstutkimus.

Lääketieteen lisensiaatti Jere Reijula tutki väitöskirjassaan tupakkalain muutosten vaikutusta ravintolatyöntekijöiden altistumiseen tupakansavulle sekä ravintolatyöntekijöiden riskiä sairastua syöpään pohjoismaissa.

Vuonna 2000 voimaan tullut tupakkalaki määräsi, että osa ravintoloista piti varata tupakoimattomille asiakkaille. Vuonna 2007 tupakointi kiellettiin kokonaan ravintoloiden yhteisissä asiakastiloissa.

Tutkimukseen tehtiin kuusi eri kyselyä PAMin ravintola-alalla työskenteleville jäsenille. Niiden mukaan vuodesta 2007 vuoteen 2009 ravintolatyöntekijöiden hengitystieoireiden esiintyvyys väheni 18 prosentista 4 prosenttiiniin ja silmäoireet 23:sta 6 prosenttiin. Reijula pitää todennäköisimpänä, että muutos liittyi tupakansavun vähenemiseen työympäristössä.

Osittaisen kiellon aikana tupakansavulle altistumattomien työntekijöiden määrä kasvoi 20 %-yksikköä ja täyskiellon myötä vielä 28 %-yksikköä. Eniten lakimuutokset kohensivat pubeissa ja yökerhoissa työskennelleiden työympäristöä. Vuonna 1999 vain 7 prosenttia näiden työntekijöistä ei altistunut työssään tupakansavulle. 2009 osuus oli jo 69 prosenttia.

Reijulan yhteispohjoismaisesta syöpärekisteristä keräämät tiedot osoittavat, että tarjoilijoilla on muuhun väestöön verrattuna kohonnut riski sairastua syöpään. Sen Reijula arvelee johtuvan siitä, että tarjoilijat tupakoivat, altistuvat työssään tupakansavulle ja käyttävät alkoholia muuta väestöä enemmän.

Reijula väittelee 28.5.2015 Helsingin Yliopistossa. Väitöskirjan nimi on ”The Impact of Tobacco Legislation on Restaurant Workers’ Exposure to Tobacco Smoke in Finland”, tupakkalainsäädännön vaikutus ravintolatyöntekijöiden altistumiselle tupakansavulle Suomessa.

Kirjoittanut: Auli Kivenmaa