Uutinen - 02.06.2015 klo 10.00

"Ay-liikkeen on luotava toivoa tulevaisuudesta"

Nuori ja kiihkeä Owen Jones puhui tiukkoja sanoja ay-liikkeen vastuusta ja kyvystä herättää toivoa ihmisissä. Kuva: Tero Leponiemi

Solidaarisuutta tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin ympäri Eurooppaa, ettei Kreikan kohtalo toistu, sanoo brittiläinen kirjailija-kolumnisti Owen Jones.

– Suomella ja Iso-Britannialla on nyt hallitukset, jotka ovat rikkaiden valitsemat, rikkaista koostuvat ja jotka ajavat rikkaiden asiaa, brittiläinen kirjailija-kolumnisti Owen Jones toteaa. Jones puhui PAMin liittokokouksessa.

Jones kysyy: Kuka aiheutti kriisin, ja kuka joutuu maksumieheksi? Kreikka on pelottava esimerkki siitä, kuka säästöt maksaa. Talouskuri on ajanut maan työttömyyteen ja köyhyyteen. Jones sanoo, että ay-liikkeen on seisottava yhtenä rintamana, ettei Kreikan kohtalo toistu muissa maissa. Talouskriisin alkuajoista lähtien vallanpitäjät ovat pyrkineet kääntämään kansalaisten vihan toisiaan vastaan, yhteiskunnan yläpuolella olevien sijaan. Matalapalkkaisille kerrotaan, ettei heidän pidä olla vihaisia pomoilleen siitä, ettei heille makseta tarpeeksi. Sen sijaan heidän pitäisi olla vihaisia työttömille naapureilleen, joiden oletetaan elävän ”luksuselämää” tai maahanmuuttajalle, joka sai heidän haluamansa työpaikan. Jones kuvailee tätä hajota ja hallitse -politiikaksi.

– Puolalaiset siivojat tai nigerialaiset hoitajat eivät sysänneet meitä tähän katastrofiin, sen tekivät pankit, hän jyrähtää.

Pelastakseen pankkeja, valtiovalta sysäsi niihin avustuksia.

Jones nostaa esiin suomalaisen esimerkin Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n ehdotuksen palkkojen jäädyttämisestä.

– Se on häpeämätön ja peittelemätön lupaus siitä, että työntekijät laitetaan maksamaan kriisistä, joihin heillä ei ole ollut osaa eikä arpaa.

Jonesin mielestä ay-liikkeen tehtävä on valaa toivoa tulevaisuudesta, koska maailmassa on niin paljon pelkoa ja vihaa.

Videolla pamilaiset kokousedustajat kommentoivat Jonesin puhetta ensimmäisenä kokouspäivänä:

– Jokaisella meistä on rooli tässä kamppailussa. Se on taakka. Se on vastuu. Mutta se on myös mahdollisuus, Jones sanoo.

Iso-Britanniassa ay-liikkeellä ei mene hyvin. Tiukat ay-vastaiset lait ovat kaivaneet maata ammattiliittojen alta, ja järjestäytymisaste on romahtanut. Esimerkiksi laillisten lakkojen järjestäminen on tehty lähes mahdottomaksi. Tämä on Jonesin mielestä johtanut siihen, että Iso-Britannia on nykyään länsimaalaisittain eriarvoisin maa. Jones kuvailee suomalaista ay-liikettä majakkana, joka loistaa kaikille muille pimeinä aikoina. Suomi on hänen mielestään osoitus siitä, että ay-liike toimii. Se näkyy tasa-arvoisuudessa. Tasa-arvo alkaa jo koulussa. Jones mainitsee, että Iso-Britanniassa oppilaita voidaan erotella sen perusteella, paljonko vanhemmilla on rahaa tilillä. Varakkaat voivat lähettää lapsiaan hienoihin yksityiskouluihin. Suomessa puolestaan panostetaan hyvään lähikouluun.

– Teidän koulutustanne kadehditaan maailmalla, hän sanoo.

Sen takia Jones on järkyttynyt siitä, että Suomen hallitus aikoo leikata koulutuksen rahoituksesta.

– Se on lapsilta ryöstämistä, hyökkäys lapsia ja heidän tulevaisuuttaan kohtaan. Toivon, että kamppailette tätä vastaan loppuun asti.

Teksti: Jonna Söderqvist