Uutinen - 02.06.2015 klo 16.18

Mirah Sumirat: "Haluamme osamme vauraudesta."

Mirah Sumirat:

ASPEKin puheenjohtaja Mirah Sumiratin tilastot kertovat, että Indonesian minimipalkat ovat jopa pienemmät kuin Kiinassa, Malesiassa ja Thaimaassa. Kuva: Tero leponiemi

Indonesian palvelualojen ammattiliiton ASPEKin puheenjohtaja vaatii työväestölle oikeutta nauttia sijoittajien paratiisin hedelmistä.

Indonesia on sijoittajien paratiisi. Tämä käy kiistatta ilmi tilastoista, joita Indonesialaisen palvelualojen ammattiliitto ASPEKin puheenjohtaja Mirah Sumirat läväyttelee valkokankaalle PAMin liittokokouksessa tänään tiistaina.

- Me olemme iloisia sijoittajista. Mutta tiedot taloudellisesta menestyksestä eivät kerro koko tilannetta, Sumirat sanoo.

- Ostovoiman lisääntyminen on mahdollista vain pienelle vähemmistölle. Enemmistö väestöstä on minimipalkkaa saavia työntekijöitä, jotka elävät köyhyydessä.

Sumiratin tilastot jatkuvat. Bruttokansantuotteen puolesta vauraudessa kylpevän Indonesian työntekijöiden minimipalkka on 16 Aasian maan vertailussa sijalla 11: sen ohi menevät muun muassa Kiina, Malesia ja Thaimaa. Helmikuussa 2014 Indonesiassa oli 7,4 miljoonaa työtöntä. Viime syyskuussa ASPEKin johtoon valittu Sumirat vaatii, että vauraan maan koko kansa voi nauttia vauraudesta joka suhteessa.

- Me haluamme omistaa asuntomme, kouluttaa lapsemme ja oikeuden sairausvakuutukseen.

Nykyään 17400 jäsenen ASPEKiin kuuluu esimerkiksi kaupan alan, it-alan, viestinnän, median, graafisen alan, pankkialan sekä vuokratyövoimaa käyttävien turvallisuus- ja siivousalojen työntekijöitä.

Sumirat painottaa, että PAMin tuella liitto on vahvistunut, mutta työ on yhä kesken. Tämän vuoden haasteeksi hän nimeää Aasian maista koostuvan ASEAN talousyhteisön vahvistamisen. Tavoitteena on muun muassa työvoiman, tuotteiden ja palveluiden vapaa liikkuvuus alueella, vaikka Indonesian hallitus on ollut eri linjoilla.

- On aika uudistua! Sumirat vaatii.

- Eikä ainoastaan ay-liikkeessä, vaan valtion tasolla. Valtion tulee tarjota vaurautta kaikille.

ASPEKin tehtävänä on myös lisätä työntekijöiden tietoisuutta. Vain sitä kautta voidaan saavuttaa elämiseen riittävä palkka, mahdollisuudet koulutukseen, eläkkeitä ja turvallisia työsuhteita.

- Meillä on myös moraalinen vastuu. Me taistelemme aina oikeuksiemme, kunnollisen työn elinolojen puolesta. Mutta meidän on myös pyrittävä tuottavaan työvoimaan, jonka avulla yrityksetkin menestyvät.

Kirjoittanut: Sini Saaritsa