Uutinen - 03.06.2015 klo 10.23

PAMin työttömyyskassan etuusmenot kasvoivat 17 prosenttia

Etuusmenot kasvoivat, mutta käsittelyajat nopeutuivat PAMin työttömyyskassassa vuonna 2014. Kassan hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Jaana Ylitalo.

Paineet työttömyyskassan jäsenmaksun nostamiseksi lisääntyvät, sillä menot ovat kasvaneet hurjaa vauhtia. Huhtikuussa PAMin kassasta maksettiin etuuksia enemmän kuin koskaan: 22,8 miljoona euroa. Siitä kassan jäsenmaksuilla kerättävä osuus oli 1,1 miljoonaa.

Tällä hetkellä PAMin kassasta maksetaan etuuksia 20100 jäsenelle kuukaudessa. Nopeimmin on kasvanut sovitellun päivärahan saajien määrä. Heitä on liki 5000. Kasvun taustalla on paitsi pamilaisten työtuntien väheneminen, myös se, että työttömyysturvaan tuli toissavuonna 300 euron suojaosuus. Noin 15000 on kokonaan työtöntä. Loput saavat vuorottelukorvausta.

Vaikka käsiteltyjen hakemusten määrä lisääntyi huomattavasti, PAMin työttömyyskassan käsittelyaikoja pystyttiin jopa nopeuttamaan. Vuonna 2014 ansioturvahakemuksen keskimääräinen käsittelyaika oli 9,4 päivää, vuonna 2013 se oli 11,2 päivää. PAMin kassa on noin 5 päivää nopeampi kuin esimerkiksi YTK.

Kassan jäsenten varsinainen kokous valitsi kassan hallituksen puheenjohtajaksi Jaana Ylitalon.

Videolla kassanjohtaja Markku Virtanen kertoo, miten käsittelyaikojen nopeuttamiseen päästiin.

Kirjoittanut: Auli Kivenmaa