Uutinen - 02.06.2015 klo 13.20

Yhteiskunnan ilmapiiri näkyy liittokokouksessa

Jari Koskisen tärkeä työkalu luottamusmiehenä on sosiaalinen media. Sitä kautta saa viestejä nopeasti isoille joukoille. Kuva: Tero Leponiemi

Maan uuden hallituksen kiristyslinja sävyttää kaikkia PAMin liittokokouksen keskusteluja. Tavoiteohjelmasta käytävässä keskustelussa haettiin joukkovoimaa.

Liiton tavoiteohjelmasta käytävässä lähetekeskustelussa osa puhujista vastasi maan hallituksen uhkauksiin kaivamalla esiin lakkoasetta ja vaatimalla PAMia rehellisen luokkasodan airueksi.

PAMin tavoiteohjelma tulee isoon saliin päätettäväksi keskiviikkona. Tänään tiistaina käytävä yleiskeskustelu evästää valiokuntia, jotka sorvaavat siitä päätöskelpoisen esityksen. Tavoiteohjelmalla liitto linjaa toimintaansa seuraavaksi 4 vuodeksi, aina vuoden 2019 loppuun.

Helsinki-Uusimaan edustaja Jari ”Cossu” Koskinen heitti omassa puheenvuorossaan monia kysymyksiä, joihin vastaukset ovat hakusalla. Jos vastaukset olisivat selvät, tuskin kokousväen olisi ollut syytä olla huolissaan yhteiskunnallisen ilmapiirin tiukentumisesta - olisi paremmin voimaa vastata siihen.

Koskinen kysyi muun muassa, miten eduskuntavaaleissa kävi niin kuin kävi.

- Eihän Suomessa ole 60 % rikkaita oikeistolaisia, hän ihmetteli.

- Miksei meitä pamilaisia ole 500 000? Tai miksi äänestysprosentti PAMin omissa vaaleissa jäi 14:ään? hän jatkoi kysymysten sarjaansa.

Äänestystauolla oven suulta tavoitettu Koskinen ennätti hetken perustella kysymyksiään. Myynnin ja markkinoinnin ammattilainen, entinen tavaratalojohtaja, sanoo ydinkysymyksen olevan se, miten ammattiliittoa osataan myydä etenkin nuorille. Nuoret vertaavat tuotteiden hinta-laatusuhdetta, oli tuote sitten vaikka ammattiliitto.

- Kun ryhdyin luottamusmieheksi, kysyin PAMistakin neuvoja tuotteen myymiseen. En oikein saanut niitä, työnantajapuolelta ammattiliiton aktiiviksi vastikään siirtynyt Koskinen kertoo.

Koskisen mielestä myytävä tuote, PAM, on hyvä. Nyt pitäisi vaan löytää oikea tapa myydä sitä. Hänen mielestään tässä on liiton tulevan valtuuston tärkein asia.

Samoja asioita mietti tiistaiaamuna tiedotusvälineiden edustajille puhunut brittiläinen journalisti ja kirjailija Owen Jones. Hänelläkään ei ollut valmiita vastauksia, mutta siitä hän oli varma, että perinteinen tapa tehdä ay-työtä ei enää pure. Hän kehotti liittoja luomaan yhteyksiä ihmisten arkielämään.

- Kun ennen yhteisöjä syntyi tehtaisiin ja kaivoksiin, ei niitä enää synny sinne missä ihmiset tekevät palvelutyötä, kukin omaansa.

Jones ja Koskinen olivat samaa mieltä siitä, että on tärkeää miettiä miten ihmisille puhutaan, jos halutaan yhä suurempia joukkoja mukaan päättämään yhteisistä asioista.

Parempaa edunvalvontaa
Tavoiteohjelma on osa PAMin uudistumista. Se on syntynyt noin kaksivuotisen prosessin tuloksena, ja prosessiin ovat ottaneet osaa niin ammattiosastot kuin liiton henkilökunta.

Tavoiteohjelma pureutuu kuuteen pääkohtaan, joita ovat sosiaalisesti kestävä talouspolitiikka, toimeentulon riittävyys, palvelualojen rakennemuutos ja työn monimuotoistuminen, yritys- ja työpaikkakohtainen sopiminen, työmarkkinoiden tasa-arvo ja työhyvinvointi sekä työssäjaksaminen.

Teksti: Tiina Ritala