Uutinen - 08.09.2015 klo 15.39

Hallitus leikkaa arkipyhistä sekä sairasloma-, sunnuntai- ja ylityökorvauksista

Sairastaminen syö jatkossa yhä enemmän työntekijän tuloista, jos hallituksen esitykset menevät läpi eduskunnassa. Kuva: iStockphoto

Hallitus aikoo pienentää työnantajien kustannuksia leikkaamalla sairasloma-, sunnuntai- ja ylityökorvauksista – vaikka työehtosopimuksiin se ei voi tällä erää puuttua. Myös arkipyhiä viedään. Toimilla hallitus pyrkii hakemaan vaihtoehtoista tapaa "tuottavuusloikalle", jota se haki kaatuneilla yhteiskuntasopimusneuvotteluilla.

Juha Sipilän (kesk.) hallitus aikoo kurittaa työntekijöitä monin tavoin työnantajien kustannusten pienentämiseksi. Hallitus esittää, että loppiainen ja helatorstai olisivat jatkossa joko työpäiviä tai palkattomia vapaita. Ensimmäinen sairauslomapäivä olisi jatkossa palkaton, ja toisesta yhdeksänteen päivään palkasta leikataan 20%. Lisäksi ylityökorvauksia leikataan puolella, Sipilä kertoi tiedotustilaisuudessa tiistaina.

Sunnuntaikorvauksia hallitus aikoo pienentää 100 prosentista 75 prosenttiin, mutta koska lisät on monilla aloilla kirjattu työehtosopimuksiin, lakimuutos ei vaikuta niihin ainakaan heti. Sama tilanne koskee monilla aloilla esimerkiksi sairasloman palkkoja ja ylityökorvauksia, jotka löytyvät esimerkiksi kaupan alan työehtosopimuksesta. Sipilän mukaan muutokset astuisivat voimaan nykyisten työehtosopimusten päätyttyä, mutta hallituksella ei normaalisti ole keinoja muuttaa työehtosopimuksia ohi työntekijä- ja työnantajajärjestöjen välisten neuvottelujen. Tiedotustilaisuudessa Sipilä väläytti pakottavia lakeja, jotka estäisivät sopimasta näistä asioista toisin työehtosopimuksissa.

Hallitus tarjoaa kepin lisäksi myös porkkanaa. Työnantajien sosiaaliturvamaksuja aiotaan leikata työllistämisen edistämiseksi, ja niin sanottua muutosturvaa työttömiksi jääville parantaa.

– Kun työntekijä irtisanotaan, tulee oikeus työllistymistä edistävään valmennukseen, Sipilä kertoi.

Lisäksi hallitus esittää, että yli 20 työntekijän yrityksissä työterveyshuolto jatkuisi vielä puoli vuotta irtisanomisen jälkeen. Nämä toimet tekevät irtisanomisesta työnantajille aiempaa kalliimpaa.

Perhevapaista aiheutuvia kuluja työnantajalle korvattaisiin 2500 euron kertakorvauksella, ja näin pyritään edistämään nuorten naisten työllistymistä.

Hallituksen mielestä Suomen kilpailukykyä kilpailijamaihin verrattuna pitäisi parantaa tuntuvasti, Sipilä muistutti. Tähän pyrittiin aiemmin neuvotteluilla ns. yhteiskuntasopimuksesta, jotka kaatuivat, kun esitetyt toimet olisivat kurittaneet melkein pelkästään työntekijöitä.

Hallituksen päämäärä on lisätä työpaikkoja ja nostaa työllisyysastetta. Hallitus antaa ehdotuksistaan eduskunnalle tiedonannon myöhemmin, ja eduskunta siis vielä käsittelee esitykset ja mahdolliset lakimuutokset. Hallitus aikoo myös vielä keskustella työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen kanssa keskiviikkona. Ehdotusten voi odottaa herättävän vastustusta ammattiliitoissa.

– Hallitus toivoo, että tälle löytyy ymmärrystä, Sipilä sanoi.

Teksti: Tuomas Lehto