Lehdistötiedotteet - 17.09.2015 klo 12.13

Palvelualoilta osallistuu mielenilmaisuun noin 60 000 työntekijää

Palvelualojen ammattiliitto PAMin luottamusmiehiltä ja jäsenistöltä kerättyjen tietojen perusteella noin 60 000 palvelualojen työntekijää osallistuu perjantaina poliittiseen mielenilmaisuun.

- Suuttumus työpaikoilla on saanut nyt poikkeuksellisen suuret joukot palvelualojen työntekijöitä reagoimaan hallituksen leikkauslinjaan, toteaa Selin

Sunnuntaityökorvausten heikentäminen ja muut hallituksen leikkaussuunnitelmat vaikuttavat niin merkittävästi työntekijöiden arkeen, että Selin näkee suuttumukselle vahvat perusteet.

- Hallituksen suunnittelemat leikkaukset kohdistuvat pienipalkkaisiin työntekijöihin, joiden toimeentulo on jo nyt tiukkaa. Leikkaukset eivät paranna työllisyyttä ja kansantaloutta, vaan ainoastaan lisäävät ihmisten ahdinkoa. Toivottavasti hallitus ja pääministeri Sipilä ymmärtävät työntekijöiden suuttumuksen ja peruvat esityksensä, vaatii Selin.

Tilanteeseen on Selinin mielestä löydettävä jokin ratkaisu ennemmin tai myöhemmin. Hän odottaa hallituksen tukevan ratkaisun etsimistä.

- Hallituksen tulisi kunnioittaa työmarkkinajärjestöjen sopimusvapautta, eikä vaikeuttaa sitä.  Sopimusosapuolten tehtävänä on etsiä ne keinot, joilla tilanne ratkaistaan. Hallituksen esittämät yksittäiset heitot toimenpiteistä vain haittaavat sopimista.  Nyt on pystyttävä katsomaan temppujen yli suurempia kokonaisuuksia, esittää Selin.

Mielenilmaukseen osallistuvien palvelualojen työntekijöiden määrä voi olla ennakkoon saatuja arvioita suurempi. Suurin osa ilmaisee mieltään poistumalla työpaikaltaan ja osa tulee palkansaajien yhteiseen mielenilmaukseen Helsingin Rautatientorille.

- Kaikki eivät pääse Rautatientorille ja siksi monilla paikkakunnilla ja työpaikoilla onkin saman aikaisesti omia mielenilmauksia, joihin toivon kaikkien osallistuvan, kannustaa Selin.

Suurin osa mielenilmaukseen osallistuvista on poissa työpaikoiltaan perjantaina klo 11.00 – 13.00. Osa palvelualojen työpaikoista, kuten kaupoista ja ravintoloista on silloin kiinni. Mielenilmauksella voi olla vaikutuksia toimintoihin koko perjantain ajan.

Ann Selin, puheenjohtaja, 0500 750 405