Uutinen - 04.11.2015 klo 09.54

Armeija jätti kaverinsa – rajuja palkanalennuksia edessä Leijona Cateringissä

Haastatellut työntekijät ovat odottaneet viimeiseen asti jotain ratkaisua, jotteivät palkat putoaisi niin paljon. Sellaista ei ole pääluottamusmies Taina Huhtin tietojen mukaan näköpiirissä. Kuva: Pasi Leino

Puolustusvoimat tehostaa varuskuntien ruokahuollosta. Kymmeniä vuosia varusmiehiä muonittaneiden työntekijöiden palkasta haukataan Leijonan osa.

Kun palkka putoaa 550 eurolla, menee talous uusiksi. Varusmiehiä 10 vuotta muonittaneelle Eijalle se tarkoittaa punakynää esimerkiksi työpaikkaruokailun ja ammattiliiton jäsenmaksun kohdalla. Eijan työpaikka on yksi Leijona Catering Oy:n varuskuntaravintoloista.

Puolustusvoimien ruokahuollon palvelukeskus yhtiöitettiin vuoden 2011 lopussa. Silloinen puolustusministeri Jyri Häkämies (kok.), nykyinen Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja, perusteli päätöstä kustannustehokkuudella ja ”henkilöstöresurssien joustavammalla käytöllä”.

Leijona on yhtiöittämisestä lähtien soveltanut henkilöstöönsä MaRaVa-työehtosopimusta. Yhtiöittämisen yhteydessä Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliitto JHL, Maanpuolustuksen henkilökuntaliitto MPHL, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO sekä puolustusministeriö sopivat puolustusvoimista siirtyvien työntekijöiden 4 vuoden suoja-ajasta, jona palkat ja lomat pysyvät ennallaan. Uudet työntekijät ovat tulleet suoraan MaRaVa-tessiin. PAM tuli kuvaan mukaan vasta tessin vaihdoksen jälkeen.

Suoja-aika loppuu vuodenvaihteessa, ja sitten myös ns. vanhojen työntekijöiden palkat ja lomat määräytyvät MaRaVa-tessin mukaan.

Valtion omistama yhtiö joutuu jatkossa kilpailemaan marssivasta suurasiakkaasta yksityisten yritysten kanssa, sillä armeijan ruokahuolto kilpailutetaan 2017.

– Ei työnantaja riko työehtosopimusta. Liitot vain ovat tehneet huonon sopimuksen. Ihmetyttää, ettei siihen pystytä enää mitenkään vaikuttamaan, Eija sanoo.

– Ymmärrän, että yrityksen pitää pystyä kilpailemaan. Mutta tässä ei ole mitään kohtuutta eikä tasapuolisuutta. Kohtuus pitäisi turvata jo laissa.

Varastossa työskentelevän Jukan ammattinimike vaihtuu kokiksi. Palkka putoaa 524 eurolla: 2 332:sta 1 808 euroon. Keskimäärin pudotukset ovat noin 400 euroa.

Pamilaisten pääluottamusmies Taina Huhti on yrittänyt antaa neuvoja, miten arjen saisi rullaamaan pienemmillä tuloilla. Hän on saanut paljon arvostelua osakseen, vaikkei PAM ollut osallisena tes-vaihdokseen eikä siirtymäsopimukseen.

Toimitusjohtaja Ritva Paavonsalo perustelee etujen yksiviivaistamista työntekijöiden yhdenvertaisella kohtelulla ja kilpailukyvyllä.

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Juha Sipilä (kesk.) vastaa Pam-lehdelle avustajansa välityksellä, että Leijonaa koskevista päätöksistä on vastuussa edellinen hallitus.

Vain etunimellä esiintyvien nimet on muutettu. Lisää aiheesta Pam-lehdessä 13/2015, joka ilmestyy 6.11.

Kirjoittanut: Tiina Ritala