Uutinen - 25.11.2015 klo 10.48

Muuttuuko oppisopimus kevyemmäksi?

Luokkahuoneet jäävät yhä useammin tyhjilleen, jos työssäoppimisen määrää lisätään ammatillisessa koulutuksessa. Kuva: iStockphoto

Oppisopimuskoulutus on jatkossakin työsuhde, lupaa muutosta valmisteleva ministeriö.

Yksi Juha Sipilän (kesk.) hallituksen osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeista on toisen asteen ammatillisen koulutuksen uudistaminen. Uudistuksella halutaan muun muassa purkaa sääntelyä ja lisätä tutkintoon kuuluvaa työssäoppimista. Myös oppisopimuskoulutus muuttuu. Sen halutaan aiheuttavan nykyistä vähemmän paperisotaa ja rahanmenoa työnantajille.

Yksi muutoksen työkaluista on uusi koulutussopimusmalli.

Suomen Yrittäjät on pitänyt vahvasti esillä omaa koulutussopimusmalliaan oppisopimuskoulutukseen jo pari vuotta. Siinä ammattiin opiskeleva nuori olisi oppilaitoksen kirjoilla, mutta käytännössä hyvin tiiviisti työpaikalla. Opiskelija ei olisi työsuhteessa, kuten oppisopimusopiskelija nyt on.

Opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtaja Mika Tammilehto kuitenkin kertoo Pam-lehdelle, että oppisopimuskoulutus perustuu määräaikaiseen työsopimukseen, eikä tätä ole tarkoitus muuttaa.

Ammatillista koulutusta koskevan uudistuksen lakivalmistelu on Tammilehdon mukaan juuri käynnistynyt. Lakiluonnoksen pitäisi olla hänen mukaansa valmis lausuntokierrokselle loppuvuodesta 2016. Koko uudistuksen on määrä olla voimassa vuoden 2018 alusta.

SAK:n koulutuspäälliköllä Mikko Koskisella ei ole mitään sitä vastaan, että tutkintoon valmistavassa koulutuksessa olisi nykyistä enemmän työssäoppimista. Nytkään sille ei ole ylärajaa. Oppisopimuskoulutuksen uudistaminen häntä sen sijaan mietityttää, jos sen pohjana käytetään Yrittäjien mallia. Myös palkkaus herättää huolta: työnantajien ”taloudellinen taakka” halutaan hallitusohjelman kirjauksen mukaan nykyistä pienemmäksi. Kuinka se tehdään?

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 14/2015, joka ilmestyy 27.11.

Kirjoittanut: Tiina Ritala