Uutinen - 28.12.2015 klo 10.57

Kaupat hakeneet poikkeuslupia vuodenvaihteeseen varmuuden vuoksi

Jatkossa kaupat voivat halutessaan olla auki öisin ja pyhäpäivinä. Kuva: iStockphoto

On yhä epäselvää, saavatko kaupat olla vapaasti auki jo vuodenvaihteessa vai vasta myöhemmin. Niinpä kauppiaat ovat perinteisesti hakeneet poikkeuslupia aukioloon uudeksi vuodeksi ja loppiaiseksi.

Eduskunta hyväksyi liikeaikalain kumoamisen pari viikkoa sitten, mutta on edelleen epäselvää, koska aukiolojen vapautuminen tulee voimaan. Asia saattaa olla presidentin työpöydällä tänä keskiviikkona, ja jos presidentti hyväksyy lakimuutoksen, se voisi tulla voimaan jo 1.1.2016 alkaen. Koska ajankohdasta ei vielä ole varmuutta, kaupat ovat hakeneet Lapin aluehallintovirastolta myös poikkeuslupia aukioloon uudelle vuodelle ja loppiaiseksi, Päivittäistavarakauppa ry kertoo.

– Nämä poikkeusluvat ovat voimassa, jos presidentin vahvistusta uudistukselle ei saada vielä 30.12., järjestön tiedotteessa sanotaan.

Jos vanha lainsäädäntö on yhä voimassa, uudenvuodenpäivänä ja loppiaisena kaupat ovat pääosin kiinni. Moniin Lapin ja Itä-Suomen rajakuntiin sekä Helsingin ydinkeskustaan on kuitenkin myönnetty pitkäaikainen poikkeuslupa aukioloon. Lisäksi muun muassa monilla matkailupaikkakunnilla on erikseen haettu lupa olla auki uutenavuotena ja loppiaisena. Melko varmasti nämä ovat toteutuessaan viimeiset kauppojen poikkeuslupaan perustuvat aukiolot, sillä lakimuutoksen odotetaan astuvan voimaan viimeistään helmikuun alussa.

PAM on vaatinut, että jos kaupat laajentavat aukiolojaan, on muutoksista käytävä henkilökunnan kanssa yt-neuvottelut, sillä työaikojen muuttumisen lisäksi yksintyöskentely ja yöllä työskentely voi lisääntyä. PAM on myös vaatinut työntekijöiden turvallisuutta edistäviä muutoksia työturvallisuuslakiin.

Stockmann ilmoitti maanantaina pidentävänsä viikonloppujen aukioloja uuden lainsäädännän astuessa voimaan. Tavaratalot ovat jatkossa lauantaisin auki aamuyhdeksästä iltaseitsemään, paitsi Vantaan Jumbossa yhdeksään, ja sunnuntaisin avataan puolenpäivän sijasta jo yhdeltätoista. Aiemmin Kesko tiedotti ketjun kauppiaiden päättävän itse aukioloista, S-ryhmä taas ilmoitti että satojen liikkeiden – jopa Prismojen – aukioloja pidennetään. S-ryhmä lupaili myös lisää työtunteja työntekijöilleen. Lidl ei ole tiedottanut tarkoista suunnitelmistaan.

Lisätty tietoja kaupan yritysten suunnitelmista klo 14.20.

Teksti: Tuomas Lehto