Uutinen - 01.12.2015 klo 16.45

Tulijoiden taipumukset syyniin, vaan mistä töitä?

Turvapaikanhakijoiden osaamista ryhdytään selvittämään aiempaa tehokkaammin jo vastaanottokeskuksissa. Mutta mistä saada tulijoille töitä?

Tänä vuonna Suomeen tulee arviolta 35 000 turvapaikanhakijaa. Heistä kolmannes saanee oleskeluluvan ja pääsee kotouttamispalvelujen piiriin. Pakolaiskriisin kärjistyessä työ- ja elinkeinoministeriö lupaa selvittää jatkossa tulijoiden koulutuksen, työkokemuksen ja kielitaidon nykyistä nopeammin.
– Se tarkoittaa käytännössä, että osaamisen alkukartoitus tehdään jo vastaanottokeskuksessa niille, jotka ovat saaneet oleskeluluvan, kertoo neuvotteleva virkamies Sonja Hämäläinen TEM:stä. Tämä tapahtuu mahdollisesti ensi vuoden alussa ja esimerkiksi ostopalveluna.

Tähän asti myönteisen päätöksen saaneet ovat menneet uuden asuinkuntansa työvoimatoimistoon, jossa heidän osaamisensa on kartoitettu. Turvapaikanhakijat ovat maahanmuuttoviranomaisen arvion mukaan noin puoli vuotta vastaanottokeskuksessa. Viivettä on siinäkin vaiheessa, kun edessä on muutto tulevaan asuinkuntaan.

–Hyödynnämme paremmin odotusaikaa siellä vastaanottokeskuksessa, Hämäläinen sanoo.
Uutta on turvapaikanhakijoiden itsearviointi vastaanottokeskuksissa. Kehitteillä on verkkotyökalu, jonka avulla he voivat jatkossa kertoa itse osaamisestaan.

Työllistämiseen tukea

Työnantajat ovat ryhtyneet kysymään, miten tulijoita voisi työllistää. Seuraava askel Hämäläisen mukaan on, että yhteistyöhön otetaan mukaan työmarkkinajärjestöt. Ratkottavana on, miten turvapaikanhakijat voisivat työllistyä omaehtoisesti jo ennen kuin ovat saaneet oleskeluluvan.
–Nykyäänkin se on mahdollista, mutta sitä ei paljon tapahdu, Hämäläinen sanoo.

Jos henkilöllisyys on selvitetty, työtä voi tehdä 3:n kuukauden jälkeen ja jos se on epäselvä, 6 kuukauden jälkeen.

Koulutuspoliittinen asiantuntija Mikko Laakkonen vastaa PAMissa maahanmuuttoon liittyvistä asioista. Hänestä työmarkkinajärjestöt voisivat sopia eräänlaisesta työelämään tutustumismallista turvapaikanhakijoille. Mallia voitaisiin ottaa koululaisten ohjelmista. Hän esittää tätä blogissaan silläkin uhalla, että tietää monen työntekijän näkevän vaarana työn halpuuttamisen.

– Mutta sekin, että pari-kolmekymppiset miehet istuvat kuukausitolkulla toimettomina on tilanne, joka oikein kutsuu ongelmia.

Laakkosen mielestä työelämätietoutta tulisi saada vastaanottokeskuksiin jo ennen kuin on tietoa, onko tulijalla lupa jäädä Suomeen.

Hallitus on hyväksynyt kotouttamisen toimintasuunnitelman viime perjantaina. Kotouttamisesta vastaa oikeus- ja työministeri Jari Lindström.
–Maahanmuuttajien nopea aktivointi on tärkeää myös veronmaksajien kustannusten säästämiseksi ja radikalisoitumisen ehkäisemiseksi. Kannatamme aktiivisuutta ja vastikkeellisuutta. Ohituskaistoja ei ole kuitenkaan tarkoitus rakentaa, Lindström linjaa tiedotteessa.

Kirjoittanut: Marja Ikkala