Artikkeli - 29.01.2016 klo 09.46

Johtoryhmä: Timo Piiroinen

Nettifoorumeilla törmää fanaattisiin tyyppeihin, joiden mielestä #ay-liike on kaiken pahan alku.

Nettikeskustelijat hyökkäävät ay-liikettä vastaan faktoista välittämättä, koska he eivät usko niitä. Heitä ei voi ohittaa, koska heidän äänensä on päivä päivältä kuuluvampi. He toistavat samoja väittämiä, joista tässä muutama.

Väite 1. Ay-liike on ajanut lakoilla ja kohtuuttomilla vaatimuksillaan Suomen ahdinkoon. Lakot ja ulosmarssit ovat aina seurausta jostakin, kuten huonosta johtamisesta, työntekijöiden asemaa kurjistavista päätöksistä tai työehtosopimusneuvottelujen jumittumisesta. Suomessa ei lakkoilla muita demokraattisia hyvinvointivaltioita enempää. Lakot eivät ole ajaneet Suomen taloutta tai mainetta ahdinkoon. Ay-liike on tehnyt maltillisia sopimuksia ja kantanut joidenkin mielestä jopa liian suuren vastuun maamme tilasta.

Väite 2. Ay-liike vastustaa kaikkea ja toimii kehityksen jarruna. Edunvalvontajärjestön on ajateltava jäsentensä etua. Ei ole häpeä sanoa ei ehdotuksille, jotka heikentävät jäsenten palkkoja, työehtoja ja elinoloja. Ay-liike on mukana kehittämässä yhteiskuntaa. Arkinen vaikuttaminen esimerkiksi koulutus- ja sosiaalipolitiikassa tai työsuojelussa ei yllä uutisiin. Otsikoihin päätyvät irralliset heikennysesitykset, joihin ay-liikkeen on sanottava ei.

Väite 3. Ay-liike lihottaa itseään verovapailla tuloilla. Kaikkien kansalaisjärjestöjen tavoin ay-liike on yleishyödyllinen ja pääsääntöisesti se ei maksa tuloistaan veroja. Ay-liike hoitaisi huonosti tehtävänsä, jollei se kerryttäisi jäsenmaksuista ja sijoitustoiminnan tuotoista lakkovarantoja ja siten mahdollistaisi tarvittaessa työtaisteluja. Toisin kuin yritykset, ay-liike maksaa arvonlisäveron kaikesta ostamastaan palvelusta, eikä voi vähentää sitä verotuksessa. Olennaisinta on kuitenkin työ, jota liitot tekevät jäsentensä auttamiseksi, elinolojen parantamiseksi, työpaikkojen hyvinvoinnin lisäämiseksi sekä koko yhteiskunnan kehittämiseksi. Yhteiskunnalle tulisi kalliiksi, jollei ay-liikettä olisi.

Vaikka itseäni uuvuttaa lukea ay-vastustajien kirjoituksia, on keskusteluun osallistuttava. Emme voi käpertyä puhumaan vain keskenämme ja olemaan samaa mieltä. On kohdattava erimieliset ihmiset. Vain siten voimme muuttaa keskustelun suuntaa.

Teksti: Timo Piiroinen, PAMin viestintäjohtaja