Lehdistötiedotteet - 05.02.2016 klo 12.28

Kauppojen aukiolojen vapauttaminen paljasti paikallisen sopimisen ikävän puolen

S-ryhmän työntekijät ovat saaneet lisää työtunteja, mutta se on ollut pois muiden kauppaketjujen työntekijöiltä, Palvelualojen ammattiliitto PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi kertoo.

PAMin työntekijät ja aktiivit ovat kiertäneet kuluvan viikon aikana kaupan alan työpaikkoja ympäri maata. Tarkoituksena on ollut selvittää erityisesti kaupan aukiolojen vapauttamisen vaikutuksia osa-aikaisten työntekijöiden työtunteihin, uusien työntekijöiden palkkaamiseen sekä ylipäätään työntekijöiden tunnelmiin. Kierrosten perusteella suurin paine aukiolojen laajennukseen on ollut pääkaupunkiseudun kaupoissa.

Koivuniemen mukaan ongelmana on liian lyhyeksi jäävä lepoaika työvuorojen välissä. Hänen mukaansa esimerkiksi S-ryhmän työntekijät joutuvat työsopimusta tehdessään allekirjoittamaan myös suostumuksen 7 tunnin lepoaikaan.

- Työmatkoihin menee kuitenkin aikaa, ja jos työvuoro loppuu kello 23 ja seuraava alkaa aamukuudelta, lepoaika jää hyvin minimaaliseksi.

Koivuniemen mukaan tällaista paikallisen sopimisen ei ainakaan tulisi olla.

- Koko ajan puhutaan paikallisen sopimisen tärkeydestä ja sen lisäämisestä. Tässä nyt on esimerkki siitä, mitä me emme ainakaan halua. Tämä ei ole aitoa paikallista sopimista, työntekijä ja työnantaja eivät ole mitenkään tasaveroisessa asemassa.

S-ryhmän kaupoissa työntekijät ovat pääsääntöisesti olleet tyytyväisiä lisätyötuntien saamiseen. Se on Koivuniemen mukaan kuitenkin ollut muiden kauppaketjujen työntekijöiltä pois. Pienten kauppojen kilpailuetu on hävinnyt aukiolojen vapautuessa, ja se on vähentänyt joidenkin myymälöiden myyntiä.

-  Kierroksilla on tullut ilmi, että pienillä yrityksillä on ollut paineita pienentää aukioloaikoja, eikä työtunteja ole riittänyt entiseen malliin. Isommissakaan kaupoissa työntekijöille ei välttämättä ole riittänyt lisää työntunteja, koska niin sanotut läpsyvuorot ovat lisääntyneet.

Tämä tarkoittaa sitä, että päällekkäisten työvuorojen sijaan työntekijät tekevät enemmän peräkkäisiä vuoroja ja yksin töitä iltaisin. Vartijoita ei kuitenkaan ole lisätty.

- Valvonnan puute johtaa väistämättä hävikin lisääntymiseen. Moni työntekijä on myös kertonut pelkäävänsä, koska joutuu työskentelemään myöhään illalla yksin, Koivuniemi kertoo.

Lisätietoja:
Niina Koivuniemi, järjestöjohtaja, puh. 050 592 2493