Uutinen - 24.02.2016 klo 10.48

Käy firmassa, nuori työelämään tutustuja

Koululainen juoksee rannalta työpaikalle. Kuva: Annika Rauhala

14–15-vuotias hinkuaa kesätöihin. Melkeinpä ainoa ratkaisu on silloin 10 päivän tutustu työelämään ja tienaa -ohjelma.

Koululaisille tarkoitettujen tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelupaikkojen löytämistä verkosta vaikeuttaa se, että ne on niputettu yhteen tuhansien muiden kesätyöpaikkojen joukkoon. Kunkoululoppuu.fi-sivuston päätoimittaja Mari Lehtonen on huomannut nettihaun vaikeudet ja neuvoo nuoria menemään työpaikalle paikan päälle ja kysymään päällikköä.

– Se jännittävä paikka voi silloin olla, tietääkö työnantaja tutustu työelämään ja tienaa -ohjelmasta, Lehtonen sanoo.

Mikään taho ei suoraan jaa tai välitä näitä koululaisten paikkoja. Apua voi Lehtosen mukaan olla Vastuullinen kesäduuni -kampanjan Kesaduuni.org-sivustosta sekä Nuorilletoita.fi-sivustosta. Työnhakupalvelu Duunitorista lupaillaan, että jatkossa tutustu työelämään ja tienaa -paikat erottuvat kesätyöpaikkojen listoilla selkeämmin omaksi kokonaisuudekseen.

PAMin aloilla 350 euroa

Lehtosen mukaan helmikuun loppu on se hetki, jolloin nuoren on syytä aktivoitua, ainakin jos etsii töitä isojen alojen työpaikoista, kuten kaupoista, ravintoloista, kahviloista tai kiinteistöfirmoista.

– Ei kannata lannistua, ellei heti löydä, sillä pieniltä työpaikoilta voi saada kesätyön vielä huhtikuussakin, Lehtonen sanoo.

Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelu on sovittu PAMin aloista kauppaan, ravintoloihin, kiinteistöalalle ja apteekkeihin. 10 päivän harjoittelun palkka on näillä aloilla 350 euroa.

Kesätyöharjoittelu on tarkoitettu peruskoululaisille, kymppiluokkalaisille ja lukiolaisille, jotka eivät vielä opiskele ammattiin. Työnteon sijasta ideana on tutustuttaa nuoret alaan. Edellytys harjoittelupaikan saamiselle on, että nuori täyttää tämän vuoden aikana 14 vuotta.

Nettihaut aukeamassa

Vaikkapa S-markettiin haluavan netissä sukkulointia voi häiritä sekin, että kaikki S-ryhmän alueosuuskaupat eivät ole vielä avanneet omia nettihakujaan.
Pääkaupunkiseudun HOK-Elannossa tutustu työelämään ja tienaa -paikkojen nettihaku alkaa maaliskuun alussa. HOK-Elannon henkilöstöjohtaja Antero Leväsen mukaan muut kesätyöpaikat menevät aina sähköisen haun kautta, mutta näitä koululaisten paikkoja voi käydä kysymässä suoraan työpaikoista ja täyttää siellä paperisen hakukaavakkeen. Hakeminen tehdään näin helpommaksi. Entuudestaan hän tietää, että paikkoja täytetään vielä huhtikuussa.

– Turvallisuusasioiden, tupakka- ja olutmyynnin vuoksi 15-vuotiaita ei opeteta kassatyöhön, vaan he ovat avustavissa töissä paalaamassa pahvia, purkamassa kuormaa ja kuskaamassa ostoskärryjä, Levänen sanoo.

Koko S-ryhmä palkkaa tänä kesänä arviolta 13 000 kesäapulaista, joista hiukan yli puolet tutustu työelämään ja tienaa -ohjelman kautta.

Kauppaketju Tokmannin hakuaika kesätyöntekijöiden ja tutustu työelämään ja tienaa -ohjelman paikkoihin kestää maaliskuun loppuun asti. Käyttötavarakauppaketjun sähköiseen hakemukseen koululainen voi kirjoittaa omat vahvuutensa ja osaamisensa, lisätä halutessaan valokuvansa, CV:n ja muuta tietoa itsestään. Myymäläpäällikön puheilla voi käydä myös suoraan.

Työmarkkinakeskusjärjestöillä on suositus tutustu työelämään ja tienaa -sopimuksista jäsenliitoille vuosiksi 2014–2016.

Teksti: Marja Ikkala