Uutinen - 15.03.2016 klo 15.14

Netin keikkatyöläisten määrä yllätti tutkijat

Palvelualojen ammattiliittojen kattojärjestön UNI Europan mukaan verkon keikkatalous on liitettävä osaksi muuta taloutta ja sen sääntöjä. Kuva: UNI Europa

12 prosenttia Ruotsin työikäisistä on tehnyt töitä verkon palvelualustoilla. Liitot etsivät keinoja saada verkkotalouden työnantajat ja -tekijät järjestäytymään.

Palvelualojen ammattiliittojen kattojärjestö UNI Europa on käynnistänyt tutkimuksen, jossa selvitetään, kuinka moni Euroopassa tekee keikkatyötä verkon palvelualustojen, kuten Uberin, kautta.

Tulokset Ruotsista ja Englannista yllättivät järjestön siitä, kuinka valtava määrä joukkoistetussa "jakamistaloudessa" jo työskentelee.

Ruotsissa 12 prosenttia työikäisistä on tehnyt töitä jakamistaloudessa, Hertfordshiren yliopiston toteuttama tutkimus osoittaa. 4 prosenttia tekee tällaisia töitä vähintään kerran kuukaudessa. Jopa 68 prosenttia työikäisistä on jollain lailla aktiivinen jakamistaloudessa, esimerkiksi myy tavaroitaan tai vuokraa asunnon verkon palveluntarjoajien välityksellä.

Englannissa noin 9 miljoonaa ihmistä on etsinyt ja 5 miljoonaa saanut töitä internet-palvelualustoilta. Tutkimuksen mukaan 3 prosenttia työikäisistä Englannissa työskentelee palveluntarjoajien välityksellä vähintään kerran viikossa.

– Me näemme näissä uusissa työmarkkinoissa huikeita mahdollisuuksia. Tätä markkinaa ei ole kuitenkaan lainkaan säädelty ja kaikilla sääntelemättömillä markkinoilla ilmenee helposti hyväksikäyttöä, sanoi ruotsalaisen Unionen-liiton varapuheenjohtaja Peter Hellberg. Hän esitteli tutkimuksen tuloksia Roomassa UNI Europan aluekongressissa.

UNI Europa vaatii, että verkossa toimiva keikkatalous liitetään osaksi muuta taloutta ja sen sääntöjä.

Tällä hetkellä työntekijöiden suojelemiseksi säädetyt lait ja sopimukset eivät ulotu suurimpaan osaan jakamistalouden keikkatyöläisistä. He työskentelevät ilman sairausvakuutusten, eläkkeiden ja minimipalkkojen turvaa.

– Meillä on Ruotsissa vahva aikomus saada internet järjestäytymään. Olemme aloittaneet tästä keskustelun palveluntarjoajien kanssa, Hellberg kertoi.

10 minuutin työsuhde

UNI Europan puheenjohtaja Frank Bsirske kuvasi liittojen tehtävän suuruutta siteeraamalla CrowdFlower-yrityksen toimitusjohtajaa Lukas Biewaldia, joka vuonna 2010 kertoi yrityksensä toimintamallista vapaasti suomennettuna näin:

"Ennen internetiä olisi ollut todella vaikeaa löytää ketään tekemään yrityksellesi töitä 10 minuuttia ja irtisanoa hänet sen jälkeen. Mutta teknologian avulla löydät heidät, maksat heille minimaalisen summan ja pääset heistä eroon heti kun haluat."

UNI Europan aluesihteeri Oliver Röthig vaatii EU-komissiota huolehtimaan, että verkon keikkatyöläiset voivat ajaa etujaan yhdessä. Hän on huolissaan siitä, että keikkatyöläisiä pidettäisiin lain näkökulmasta yksityisyrittäjinä, jotka voitaisiin tuomita kartellista, jos he puolustaisivat oikeuksiaan yhdessä.

UNI Europa edustaa 7 miljoonaa työntekijää muun muassa kaupan, vartioinnin ja kiinteistöpalvelujen aloilla. Maanantaina alkaneen, neljän vuoden välein järjestettävän kongressin teemana on Euroopan muuttaminen yhdessä, "Changing Europe Together".

– Sen sijaan, että pelkäisimme muutosta, kehotan innostumaan ja jopa riemuitsemaan siitä. Eurooppa muuttuu vääjäämättä, ja meillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, Röthig sanoi lähes tuhatpäiselle kokousyleisölle.

Kirjoittaja: Josetta Nousjoki. Kirjoittaja työskentelee PAMin kansainvälisten asioiden koordinaattorina ja osallistuu UNI Europan kongressiin PAMin edustajana.