Artikkeli - 01.04.2016 klo 10.17

Alf Rehn: Mittarit, managerit ja me muut

Mittarit, niistä tykkää – noh, harva. Silti meidän pitäisi ajatella niitä enemmän. Näin osa-aikaisena trendien ja tulevaisuuksien tutkijana törmää nimittäin yhä useammin mitattavuuden uuteen ihmeelliseen maailmaan.

Työpaikoille on lähivuosina tulossa mitä moninaisempia tapoja mitata työntekijöiden panosta ja tehokkuutta. Trendit kuten Internet of Things luovat kokonaisen patterin mahdollisuuksia seurata työtä yhä yksityiskohtaisemmin. Moni oudoksuu tätä, ymmärrettävästi. Se kuulostaa turboahdetulta pompottamiselta, työntekijöiden seuraamisen kauhukuvalta, jossa työ on yhä enemmän koneiston ja johtajiston hallinnan alaisena. Mutta tämä on vain yksi mahdollinen tulevaisuus.

Näin, koska teknologia on vain työkalu, ja se voidaan valjastaa moneen. Tällä hetkellä tulevat työpaikan teknologiat ovat ennen kaikkea johdon temmellyskenttä, ja ammattiliitot lähinnä vastustavat niiden liiallista vaikutusvaltaa. Itse näen tämän suurena virheenä.

Vaihtoehtona kuvitelkaa maailma, jossa oikeasti tietäisimme, miten paljon arvoa palveluammatissa työskentelevä tuo yritykseen. Kuvitelkaa maailma, jossa olisi mahdotonta kieltää se, miten kovaa esimerkiksi sairaanhoitaja työskentelee. Kuvitelkaa maailma, jossa olisi aidosti mahdollista verrata, avoimesti, työntekijän ja johtajan panoksia.

Työntekijät ja heidän edustajansa ovat kautta aikojen vieroksuneet uusia teknologioita, koska ne ovat näyttäytyneet managerialismin työkaluina. Mutta nyt, tässä hetkessä, olemme kohtaamassa uuden mahdollisuuden.

Aito ja avoin työnteon seuraaminen voisi olla paras asia, mikä on tapahtunut ammattiliitoille sitten niiden laillistamisen. Teknologia voisi aidosti osoittaa työn arvon, ilman tulkintaa. Seuranta voisi olla väkevä vastavoima johtoportaan mielivallalle ja ponteva ase neuvotteluissa.

Mutta tämä vaatisi ammattiliitoilta uutta asennoitumista, sellaista, joka näkee teknologian mahdollisuudet, eikä vain sen uhat. Voimme vain toivoa, että liitot ovat valmiita tähän.

Kirjoittanut: Alf Rehn, organisaation ja johtamisen professori Turusta. Kuva: Pasi Leino