Uutinen - 17.05.2016 klo 17.22

Loppuuko luottamus, kun ihmisestä tulee työtön?

Kuvien tekeminen on mun alaa, sanoi graffitia spreijannut Turre.

Helsingin Narinkkatorilla järjestetyssä Ääni työttömälle –tilaisuudessa eduskuntapuolueiden edustajat marssitettiin pareittain lavalle vastaamaan keskustelemaan työttömyyden hoidosta. Vieressä Turre teki Ääni työttömälle –graffitia.

Tilaisuuden järjestivät Työttömien ay-jäsenten tukiyhdistys Tatsi, Työttömien valtakunnallinen yhteisjärjestö, SAK ja ammattiliittoja. Juontaja Ville Blåfield esitti kansanedustajille työttömiltä tulleita ja omia kysymyksiään.

Esiintymislavan vieressä mies spreijasi taidokkaan näköisesti graffitia isoon lainapeitteeseen. Mitä oikein teet?

– Olen työkokeilussa Valtaajissa ja mä jeesaan näin. Tää kuvien tekeminen on mun alaa, hän vastaa ja sanoo nimekseen Turre.

Valtaajat on Tatsin ja RAY:n hanke työttömille.

Lavalle ensimmäiseksi kiivenneistä SDP:n Tarja Filatovilta ja Keskustan Hannakaisa Heikkiseltä kysyttiin, syyllistetäänkö työttömät työttömyydestään, vahvistetaanko mielikuvaa laiskasta työttömästä.

Keskustan Heikkinen sanoi, että ei. Esimerkiksi hallituksen esitys työnäytekokeilusta on hänestä juuri vastakkainen esimerkki, koska siinä uskotaan työttömien kykyihin ja halutaan tarjota heille mahdollisuus käydä esittämässä niitä työnantajille.

SDP:n Filatov puolestaan totesi, että yllättäen aina laman ja korkean työttömyyden aikaan tiukennetaan työn vastaanottovelvollisuutta ja leikataan työttömyysturvaa. Hän sanoi, että suomalainen yhteiskunta yleisesti ottaen perustuu luottamukseen.

– Mutta kun tullaan sosiaaliturvaan, se perustuukin kontrolliin. Norminpurkutalkoot olisi syytä aloittaa sosiaaliturvasta, esitti Filatov sanoen kuitenkin kannattavansa tiukkaa työn vastaanottovelvollisuutta.

Valtaajissa tarjotaan nuorille työttömille mahdollisuuksia vaikuttaa itselleen tärkeissä asioissa, mikä ehkäisee lannistumista ja auttaa näkemään mahdollisuuksia.

– Kukin tekee sitä, missä voi käyttää vahvoja puoliaan, Turre selitti.

Turre on mukana Valtaajissa kehittämässä lautapeliä, Fattapoolia. Esikuva on Monopoli, mutta näkökulma työttömän.

TATSIn puheenjohtaja, PAM edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo sanoo, että Valtaajissa ja Ääni Työttömälle –kampanjassa onkin kysymys ennen muuta siitä, että työttömien oma ääni ja heidän tarinansa halutaan esiin.

Yleisö kyseli, mitä pitäisi tehdä, että töitä olisi. Heikkinen toivoi, että TE-toimistoista jalkauduttaisiin esimerkiksi kouluihin opettamaan, miten töitä haetaan ja miten omaa osaamista voidaan markkinoida. Filatov totesi olevansa sinänsä samaa mieltä siitä, että TE-toimistojen työntekijöiden olisi hyvä olla siellä, missä ihmisetkin ovat. Mutta: TE-toimistoissa käsitellään miljoona alkavaa työttömyysjaksoa vuodessa.

– Edellinen hallitus perusti nuorisotakuun, jossa nuorelle taattiin työvoimaneuvojan tapaaminen 3 kuukauden sisällä työttömyyden alusta. Nykyinen hallitus purki sen. Nyt nuori voi saada ajan vuoden kuluttua, Filatov totesi.

– Nuori varaa ajan – sellainen on vanhanaikaista. Pitäisi tarjota nuorelle niillä koulukäynneillä perustaidot, miten markkinoida osaamistaan. Siinä tavoitettaisiin suuri joukko ihmisiä kerralla, Heikkinen kuittaisi.

Turren työkokeilu on nyt kestänyt 4 kuukautta. Sitä ennen oli kausittaista työttömyyttä.

– Niin pitkään, että tarvitsin tekemistä, hän sanoo.

Kirjoittanut: Auli Kivenmaa