Uutinen - 15.06.2016 klo 13.37

”Huomaa siivooja. Anna hänelle hymy.”

Salla Variksen ja Minna Holtlundin mielestä siivoojilla on merkittävämpi rooli kuin usein ajatellaan. Kuva: Tiina Ritala

Siivoojilla on asemaansa tärkeämpi rooli yhteiskunnassa, sanoo opiskelija Salla Varis. Hän tuli Helsinkiin vaatimaan oikeutta siivoojille.

- Siivoojilla on paljon isompi osa tässä yhteiskunnassa kuin yleisesti ajatellaan. Heitä ei pidä ottaa itsestäänselvyytenä, turkulainen Salla Varis sanoo.

Lähihoitajaksi Oulussa opiskeleva Varis osallistui siskonsa Minna Holtlundin kanssa Oikeutta siivoojille! -päivään Helsingissä keskiviikkona 15. kesäkuuta.

Paikalle tulleet poliitikot joutuivat tenttiin siivoojien työtä ja työehtoja sivuavista asioista. ”Paljonko oksennuksen ja ulosteen siivoamisesta maksetaan?” tiukkasi juontaja Tiitta Nieminen SDP:n puheenjohtajalta, kansanedustaja Antti Rinteeltä. Vastaus ei ollut hänellä tiedossa, kuten ei muillakaan.

- No ei mitään. Erillinen palkka tästä hommasta on nolla euroa! Nieminen vastasi.

Sodexolla kiinteistöpuolen pääluottamusmiehenä toimiva Minna Holtlund lähti Turusta asti ottamaan osaa teemapäivän viettoon ja puhumaan siivoojien asemasta Narinkkatorilla ohikulkeville ihmisille. Miksi ihmeessä?

- Siivoojat tarvitsevat ääntä. Me olemme alimmassa palkkaluokassa yhteiskunnassa. Tällaiset teemapäivät ovat hyviä siksi, että niillä saa herätettyä huomiota.

Salla Varis lisää, että alaa olisi syytä arvostaa enemmän. Arvostus on palkan lisäksi ainakin sitä, että hiljaisesti työtään tekevä siivooja huomataan.

- Olet sitten metrotunnelissa tai missä tahansa, anna edes hymy siivoojalle! Niin ihminen tuntee, että hän on olemassa, Holtlund sanoo.

Siivoojien arvostusta nostava teematapahtuma järjestettiin kymmenissä maissa samanaikaisesti. Viime vuonna osallistujamaita oli 39 ja osallistujia yhteensä yli 181 000. Teemapäivän takana on palvelualojen kansainvälinen kattojärjestö UNI, ja Suomessa tapahtuman järjestivät tänä vuonna ammattiliitot PAM ja Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliitto JHL.

Oikeutta siivoojille! -teemapäivä jatkuu iltapäivällä Hakaniemessä PAMin keskustoimistolla, jossa on nähtävänä otteita kuvataiteilija Martta Tuomaalan teoksesta. Teos on elokuva, jossa siivousalan ammattilaiset kertovat työstään ja arjestaan.

Teksti: Tiina Ritala