Uutinen - 13.06.2016 klo 17.47

Suomi ei olekaan työelämän mallimaa

Puhdas juomavesi tavoittaa useamman kuin ennen. Nyt YK tavoittelee muun muassa ihmisarvoista työtä kaikille. Kuva: iStockphoto

Kaikille työikäisille työpaikka, jonka palkalla voi elää ja jossa sinua kohdellaan säällisesti? YK:n jäsenmailla on kovat kestävän kehityksen tavoitteet. Aloitetaan kotinurkilla nollatyön sääntelystä, sanoo ministeri Jari Lindström.

YK:n jäsenmaat sopivat viime syyskuussa New Yorkissa järjestetyssä huippukokouksessa kestävän kehityksen tavoitteista. Päätavoite tuntuu hurjalta: äärimmäisen köyhyyden poistaminen maailmasta vuoteen 2030 mennessä ja kestävä kehitys niin taloudellisesti, ihmisten hyvinvoinnin kuin ympäristönkin kannalta.

Mitä tuo ”agenda 2030” eli uudet kestävän kehityksen tavoitteet merkitsevät Suomessa; eikö meillä ole jo kaikki hyvin? Tätä pohdittiin maanantaina tilaisuudessa, jonka olivat kutsuneet koolle presidentti Tarja Halosen Globaalin kestävän kehityksen säätiö ja SASK, Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus.

Kansainvälisen työjärjestön ILOn pääjohtaja Guy Ryder vakuutti Helsingin Hakaniemessä, että kyllä tavoite voidaan saavuttaa.

- Jos me emme saavuta sitä, ympäristö tuhoutuu, Ryder sanoi. Hän kiitteli Helsingissä sitä, että tavoite on syntynyt monitahoisen keskustelun kautta ja että kaikki maat ovat siinä mukana. Vastuussa ovat yhtä lailla kehittyneet kuin kehittyvätkin maat.

Pitäisi löytää 470 miljoonaa ihmisarvoista työpaikkaa. Suomessakin niitä pitäisi löytää yli 100 000. Köyhyys ei poistu ilman työpaikkoja.

Ei sittenkään mallimaa

Suomi sai tässäkin tilaisuudessa kehuja muun muassa siitä, että meillä on pitkät perinteet etsiä ja löytää ratkaisuja työmarkkinoilla neuvotellen. Mutta ihan kaikessa emme pääse röyhistelemään: työttömyys on murheellisen korkealla ja silppuuntuva työ luo epävarmuutta.

Työ- ja oikeusministeri Jari Lindström otti nollatyösopimukset esimerkiksi suomalaisesta työelämän käytännöstä, jossa olisi tehtävää. Hänestä kestävän kehityksen talkoisiin voitaisiin lähteä pelisääntöjen luomisesta nollatyölle.

Lindström selvitti kansainväliselle seminaariväelle eduskunnan saamaa kansalaisaloitetta nollatyön suitsimiseksi ja sanoi, että asia on hänelle henkilökohtaisesti tärkeä.

- Työnantajien ja työntekijöiden välillä pitää olla oikeudet ja vastuu tasapainossa, ja työsuhdeturvan tulee toteutua, hän korosti.

Mistä ostit kenkäsi?

Seminaari keskusteli pitkään siitä, ettei tavoitteen toteutumisen seuraamiseksi ole oikein selkeitä mittareita. Se pohti myös, miksei sopimukseen vaadittu jäsenvaltioilta juridista sitoutumista paremman toteutumisen takaamiseksi.

- Aiemmin asetetut vuosituhattavoitteet ovat onnistuneet hyvin, kyllä tässäkin onnistutaan, presidentti Tarja Halonen totesi. Hän viittasi YK:n jäsenvaltioiden sopimukseen vuonna 2000. Silloin asetettiin tavoitteeksi muun muassa äärimmäisen köyhyyden puolittuminen ja puhdas juomavesi mahdollisimman monelle. Eikä silloinkaan vaadittu juridista sitoutumista. Äärimmäinen köyhyys on puolittunut ja puhdas vesi on saatu yli 2 miljardille ihmiselle.

Halonen vastuutti ay-liikkeen, kuluttajat, jokaisen, valvomaan ja mittaamaan.

- Mitä kahvia juot? Mistä ostit kauniit kenkäsi; onko niiden tekijöiden maassa hyvät työlait? Tästä on kysymys.

Teksti: Tiina Ritala