Uutinen - 09.06.2016 klo 12.25

Työskentely kuumassa

Kesällä useimmat palvelualojen työntekijät kärsivät kuumista olosuhteista. Ilmastoinnin puute tai sen tehottomuus on yleistä kaupoissa, toimistoissa ja varastoissa. Ravintoloiden ja ruokaloiden keittiöissä kuumuus on ympärivuotinen ongelma, kun lämpötila voi nousta yli 40 °C:n.

Työskentely korkeissa lämpötiloissa kuormittaa elimistöä. Tavallisimpia oireita ovat väsymys, päänsärky ja huonovointisuus.

Toimenpiteet kuumissa oloissa

Työnantajan velvollisuutena on huolehtia siitä, että lämpötila työpaikalla pysyy alle 28 °C, kun ulkoilman lämpötila on yli 25 °C.

Väliaikaisena apuna voi olla esimerkiksi tuuletin, jos lämpötila kohoaa vain muutamina hellepäivinä. Jos lämpötila nousee pidemmäksi aikaa, on haettava kestävämpiä ratkaisuja. Koneellinen ilmanvaihto, jossa kylmää ilmaa puhalletaan työtilaan, on tehokkain menetelmä.

Työn tauotus

Jos työpaikan lämpötila toimenpiteistä huolimatta ylittää 28 °C, on lisättävä taukojen määrää.

Työtä suositellaan tauotettavaksi 10 - 15 min tuntia kohden.

Jos lämpötila on alle 33 °C

• työtä tehdään 50 min ja tauko on 10 min

Jos lämpötila on yli 33 °C

• työtä tehdään 45 min ja tauko on 15 min

Jos lämpötila nousee yli 33 °C:een raskaissa ruumiillisissa töissä, on ryhdyttävä erityisiin suojelutoimiin. Niitä ovat työntekijän lämpösairausriskin selvittäminen, erityisen suojavarustuksen käyttäminen ja usein toistuva työn tauottaminen. Ensisijaisia ovat tietenkin ilmanvaihtoon ja lämpölähteiden eristämiseen liittyvät tekniset ratkaisut.

Työntekijä voi itse vähentää lämpörasitusta valitsemalla työhön sopivan kevyen ja väljän vaatetuksen. Tärkeää on huolehtia elimistön neste- ja suolatasapainosta. Jos nestevajetta ei korvata, sisäelinten lämpötila nousee ja elimistön kuivuminen kuormittaa verenkiertoa. Ilman suojatoimia saattaa seurata lämpökouristuksia, lämpöpyörtyminen ja jopa lämpöhalvaus. Kuumuus alentaa myös henkistä suorituskykyä ja lisää tapaturma-alttiutta.

Työterveyslaitoksen sivuilta saa lisää tietoa kuumassa työskentelystä.

Aiheeseen liittyvät