Uutinen - 19.08.2016 klo 09.16

Pokemonit ovat vain kankea alku

Pokemonit ovat vain kankea alku

Jyrki Kasvi myöntää, että joskus kokousten aikana voi tulla houkutus tarkistaa, näkyykö Pokemoneja. Kuva: Kuvapaja Oy / kasvi.org

(Pam-lehti 9/2016) Esitimme tiukkoja väitteitä Jyrki Kasville. Hän uskoo lisätyn todellisuuden ottavan vasta ensiaskeliaan – mutta Suomen matkailun valtti voi olla myös rauha infosaasteelta. Kauppa ilman nettiulottuvuutta taas voi pian olla entinen kauppa.

Pokemon Go -pelin suosio on tuonut puheenaiheeksi lisätyn todellisuuden (augmented reality AR): kännykällä voi katsella oikeaa maisemaa, johon peli lisää näkyviin Pokemon-hahmoja. Monet yritykset, esimerkiksi kaupat, ovat jo houkutelleet asiakkaita Pokemon-apajilla. Tulevaisuudessa verkkokaupan asiakas voi kännykällä sovitella ostosta kotiinsa tai matkailija nähdä ruudulla turistikohteiden historiaa – varastotyöntekijäkin löytää tuotteet älylasien avulla. Kansanedustaja Jyrki Kasvi (vihr.) tunnetaan myös aktiivisena pelaajana, ja hän vastasi Pam-lehden väitteisiin lisätystä todellisuudesta ja sen tulosta myös työelämään.

1 Vaikka lisätystä todellisuudesta on puhuttu vuosikymmenet, läpimurtoon tarvittiin Pokemonit.
"Läpimurtoon julkisuudessa kyllä, ja tämähän on lopulta hyvin yksinkertainen pelisovellus. Voisi sanoa, että nyt olemme kuin T-mallin Fordin vaiheessa."

2 Kauppa ilman lisättyä todellisuutta on pian entinen kauppa.
"Kyllä, ja kivijalkakauppa ilman jonkinlaista internet-ulottuvuutta ylipäätään. AR on siinä vain yksi vaihtoehto."

3 Suomen tylsillä matkakohteillakin on toivoa, kun niihin voi lisätä virtuaalisia lisäominaisuuksia.
"Pikemminkin päinvastoin. Infosaasteen turmelemassa maailmassa voi olla erittäin rahanarvoista olla paikkoja, jossa ei hyppää silmille mainoksia ja lisätietokyselyitä. Toisaalta Espoossa valtuusto hyväksyi aloitteeni, että historiallisista kohteista saisi Museoviraston tietokannan kautta lisätietoja sijainnin avulla. Omasta kotiympäristöstä voi löytyä paljon mielenkiintoista, mistä ei vain ole tiennyt!"

4 Peliteollisuus on liian pieni ala pelastamaan Suomen talouden.
"Toistaiseksi näin, mutta kasvumahdollisuudet ovat valtavat. Peliala myös tuottaa pienellä työntekijämäärällä suuren lisäarvon."

5 Pelien yhdistyminen muihin toimialoihin voi oikeasti kasvattaa kansantaloutta.
"Kyllä, ja pelillistäminen ylipäänsä. Esimerkiksi tietokoneen valmistaminen ei ole hyvä bisnes, vaan lisäarvoa tuottaa kaikki muu, mitä voi muuttaa tietotekniikan avulla. Jos ajatellaan tyypillistä pelaajaa, hän on pitkäjänteinen, keskittynyt, iloinen – kaikkea sitä, mitä halutaan esimerkiksi opiskelussa tai työelämässä. Miksi siis pelaaminen olisi jotakin pahaa tai ei-vakavasti-otettavaa? Toisaalta tulee eteen myös eettisiä kysymyksiä, jos pelaajien toiminta tuottaa jotakin lisäarvoa yrityksille: saavatko he siitä riittävästi vastinetta?"

Lisää väitteitä Pam-lehdessä 9/2016, joka ilmestyi 19.8.

Kirjoittanut: Tuomas Lehto

Uusimmat

Suosituimmat