Uutinen - 26.08.2016 klo 11.58

Työryhmä: Lääkäreille ohje sairauslomien pituuden määrittelemiseen

Valtakunnallinen ohjeistus voisi auttaa lääkäreitä olemaan tasapuolisempia sairauslomien pituuksissa. Kuva: iStockphoto

Lääkäreiden olisi hyvä saada työnsä avuksi yleinen ohjeistus sairauslomien tarpeen ja keston arviointiin, esittää asiaa selvittänyt työryhmä. Se tasoittaisi nykyisiä alakohtaisia ja alueellisia eroja.

Lääkäreille on mahdollista tehdä suosituksen luonteinen ohjeistus sairauspoissaolon tarpeen ja keston arviointiin, ja sellainen myös kannattaisi tehdä, esittää asiaa selvittänyt työryhmä yksimielisesti.

– Sen sijaan eri mieltä oltiin siitä, pitäisikö suositusten olla yksittäiseen sairauteen tai diagnoosiin liittyviä, sanoi työryhmän puheenjohtajana toiminut Tuula Oksanen Työterveyslaitoksesta tiedotustilaisuudessa perjantaina.

Kuulostaisi selkeältä, jos ohje toteaisi flunssasta tulevan vaikkapa 2–5 päivää sairauslomaa ja alaselkäkivusta viikosta kahteen, mutta osa työryhmästä pelkäsi, että silloin kunkin potilaan tilannetta, muuta terveydentilaa tai hänen työnsä vaatimuksia ei otettaisi riittävästi huomioon. Niinpä tämäntyyppisiä ohjeita ei suositukseen välttämättä ole tulossa. Silloin kyseessä olisi vain yleinen työkalu siihen, mitä kaikkea lääkärin on hyvä ottaa huomioon kun sairausloman tarvetta ja pituutta arvioidaan. Ohjeistus kehottaisi ottamaan huomioon juuri yksilölliset tekijät sekä työn ja työpaikalla tehtävät toimet sairauden hoidon lisäksi.

– Liian usein unohtuu työpaikka ja se, mitä siellä voidaan tehdä, samoin kuntoutus, Oksanen täydensi. Hänen mukaansa sairastunut työntekijä voi esimerkiksi kyetä osapäiväiseen työhön tai tarpeen mukaan uudenlaiseksi muokattuun työhön, tai kuntoutus voi nopeuttaa työkyvyn palautumista.

Selvitystyöryhmä teki suomalaisille lääkäreille kyselyn, jonka mukaan ohjeistus olisi tervetullut. Vastanneista lääkäreistä jopa 80% olisi pitänyt myös hyödyllisenä, jos vähintäänkin joillekin sairauksille tulisi suositus sairausloman pituudesta. Ruotsissa tämänkaltainen ohjeistus on ollut käytössä vuodesta 2007, mutta samaan aikaan tuli voimaan muitakin sairauslomiin liittyviä uudistuksia.

– Siksi on mahdotonta sanoa, kuinka paljon ohjeistus on siellä vaikuttanut sairauspoissaolojen määrään, Oksanen totesi.

Työryhmä perustettiin aikanaan siksi, että ensi vuonna voimaan astuvan työeläkeuudistuksen neuvottelujen myötä sovittiin, että selvitetään mahdollisuus luoda ohjeistus lääkäreille. Sopimukseen kirjattuna tavoitteena oli vähentää sairauspoissaoloja, mutta asiaa selvittäneen työryhmän mukaan on epävarmaa, vähenisivätkö ne. Sen sijaan ohje toisi tasapuolisuutta: nykyisellään sairauslomien kestot samoissa sairauksissa vaihtelevat lääkäreittäin, alueittain ja alakohtaisesti. Työryhmä esittää, että ohjeistus valmistellaan nyt asiantuntijatyönä siten, että "riittävä lääketieteellinen ja työelämän asiantuntemus on edustettuna".

Kirjoittanut: Tuomas Lehto