Uutinen - 05.10.2016 klo 12.12

Keskossa meneillään neljät yt:t

Keskon vähennystarpeisiin vaikuttaa muun muassa asiakkaiden ostokäyttäytyminen. Kuva: Kesko / Niklas Sandström

Kesko on käynnistänyt yhteistoimintaneuvottelut Budget Sportissa, Keslogissa, Ruokakeskossa ja K-citymarketissa. Vähennystarve on yhteensä ja enimmillään 103 työntekijää.

Kesko on käynnistänyt useita yt-neuvotteluja, jotka koskevat yhteensä 352 henkilöä. Vähennystarpeeksi on kirjattu enimmillään 103 työntekijää. Syyskuussa alettiin neuvotella Keslogissa ja Budget Sportissa, maanantaina 3. lokakuuta Ruokakeskossa ja K-citymarketissa. Budget Sportissa vähennystarve koskee myymälän, Keslogissa varaston ja muualla konttorien työntekijöitä, joihin kaikkiin sovelletaan kaupan työehtosopimusta.

Pam-lehti kysyi neuvottelujen yksityiskohtia ja niihin johtaneita syitä Keskon henkilöstöjohtaja Ari Svenskiltä ja sai vastaukset sähköpostitse työsuhdeasioista vastaavalta lakimieheltä Juha Saariselta. Saarisen mukaan Keslogin osalta neuvotellaan neuvottelujen piirissä olevien kaikkien 39 työntekijän vähentämisestä. Budget Sportissa samoin: vähennystarve on 19 henkilöä eli lakkautettavan Espoon myymälän koko henkilökunta. Neuvottelujen piiriin kuuluvista Ruokakeskon 214:sta ja K-citymarketin 80 työntekijästä vähennystarve on yhteensä enimmillään 45. Ruokakeskon pääluottamusmies Esa Lehtonen täsmentää lukuja.

– K-citymarketin vähennystarve on 5 ja Ruokakeskon 40. Jälkimmäisen kohdalla vähän ihmetyttää, koska 40 on aika suuri prosentuaalinen osuus neuvottelujen piirissä olevasta henkilöstöstä.

Miksi yt-neuvotteluihin sitten on päädytty? Lakimiehen vastausten mukaan kannattamattoman Budget Sport -myymälän sulkemisen ja Keslogissa ruoan verkkokaupan uudelleenjärjestelyjen lisäksi syinä ovat Ruokakeskon ja K-citymarketin töiden uudelleenjärjestelyt. Kun Keskon nykyään omistaman Suomen Lähikaupan Siwat ja Valintatalot ovat muuttumassa K-Marketeiksi, tavarakaupan toimintaa on tehostettava ja päällekkäisyyksiä purettava. Tehostusta vaativat työt koskevat muun muassa hankintojen tekemistä ja valikoimien rakentamista. Muutokset ovat jo käynnissä, eli yli 100 entistä Suomen Lähikaupan myymälää on nyt K-marketteja.

Pääluottamusmies Lehtosen näkemyksen mukaan aikanaan neuvottelujen tuloksena irtisanottaville luulisi melko hyvin löytyvän töitä Keskon sisällä.

– Koko ajanhan meille haetaan ihmisiä töihin.

Lakimies muotoilee asian näin: ”Yt-prosessien edetessä pyrimme selvittämään henkilöstön uudelleensijoitus- ja koulutusmahdollisuudet työsopimuslain mukaisesti. Mahdollisimman monelle pyritään löytämään töitä Keskon muista toiminnoista. Lisäksi selvitetään mahdollisuudet eläkeratkaisuihin.”

Keskon yt:t on uutisaiheena kulunut. Nyt käynnissä olevat neuvottelut tuskin vähentämistarpeita lopettavat. Henkilöstöjohtaja Svensk perustelee jatkuvaa liiketoiminnan uudelleen järjestelyä ja kehittämistä asiakkaiden ostokäyttäytymisellä sekä Keskon asemalla suurena työllistäjänä.

– Toisaalta rekrytoimme myös koko ajan uusia työntekijöitä, hän toteaa sähköpostitse.

– Viime kädessä asiakkaat päättävät, minkä laajuinen lähikauppaverkosto meillä tulevaisuudessa on. Aika ajoin joudumme eri paikkakunnilla tilanteisiin, joissa joudumme tarkastelemaan yksittäisen kaupan edellytyksiä jatkaa liiketoimintaa kannattavasti.

Kirjoittanut: Sini Saaritsa