Uutinen - 29.11.2016 klo 18.47

VVO-lisäosingoilla vuokra-asuntoja

PAM muutti tänä syksynä uusiin toimitiloihin Helsingin Hakaniemessä. Ympyrätalon vuokratilat ja remontti ovat järkevämpi malli kuin vanhojen tilojen omistaminen ja kallis remontti, talousjohtaja Jukka Mattila sanoo. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Työttömyyden kasvu on horjuttanut PAMin taloutta, mutta VVO:n jakama 5 miljoonan lisäosinko sijoitetaan kuitenkin siihen, mikä alkujaan oli yhtiön tehtävä. Liiton jäsenmaksu pysyy ensi vuonna ennallaan, eli 1,5 prosentissa.

Viisi miljoonaa euroa. Sen verran PAM on parin viime vuoden aikana köyhtynyt, kun palvelualojen työttömyys on karannut käsistä ja pamilaiset joutuneet sankoin joukoin työttömyyskassan luukulle. Erikoista kyllä, se on myös sama kuin voimakasta arvostelua herättänyt summa, jonka PAM nettosi syksyllä lisäosinkona VVO-konsernista.

Liiton osin omistama, vuokra-asuntoja tarjoava VVO myi valtion tukemat vuokra-asuntonsa ja ilmoitti keskittyvänsä jatkossa markkinahintaisiin asuntoihin. PAM siirtyi siis edullisen vuokra-asumisen tukijasta markkinahintaiseen asumiseen sijoittajaksi. VVO:sta tuli osa liiton tavallista sijoitustoimintaa.

Tällä viikolla PAMin hallitus päätti närää herättäneen summan käytöstä: se tullaan kokonaisuudessaan sijoittamaan kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentamiseen. PAM tulee olemaan mukana mm. ammattiliittojen perustamassa rahastossa, jonka tarkoituksena on rakentaa kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja etenkin pääkaupunkiseudulle ja kasvukeskuksiin. Rahaston muita sijoittajia ovat tällä haavaa JHL, Pro ja Tehy. Rahastosta tullaan tarkemmin kertomaan julkisuudessa lähiaikoina.

– Tuotto käytetään siis siihen, mikä on alunperin ollut VVO:n toiminnan tarkoitus, talousjohtaja Jukka Mattila totesi esitellessään kylmän rauhallisesti liiton talouden madonlukuja PAMin valtuustolle. Se kokoontui 22.–23. marraskuuta Helsingin Paasitornissa. Liiton 50-päinen ylin päättävä elin kuunteli tyynenä, ja hyväksyi sen jälkeen esityksen ensi vuoden jäsenmaksun suuruudesta.

Työttömyyden nousun vuoksi jo vuodesta 2015 PAM on Finanssivalvonnan määräysten mukaisesti nostanut jäsenmaksusta työttömyyskassalle menevää osuutta. Samalla on päätetty pienentää liitolle jäävää osuutta. Kokonaisjäsenmaksu on kuitenkin pysynyt ja pysyy myös ensi vuonna 1,5 %:ssa, valtuusto päätti.

Jäsenmaksutulojen pitäisi PAMin hallinnon tekemien linjausten mukaan kattaa liiton toiminnan menot, mutta jäsenmaksuista saatavan osuuden pienennyttyä kuluja onkin makseltu sijoitustoiminnan tuotoilla. Ne taas pitäisi ohjata työtaistelurahastoon. Tavalliseksi sijoitustoiminnaksi PAMille muuttuneen VVO:n keväällä jakama 2,7 miljoonan euron vuosittainen ”normaali” osinko kartuttaa tätä rahastoa.

Vähentyneen jäsenmaksutulon vuoksi, ja jotta liiton työtaistelukassa ei hupenisi, jostain on säästettävä. Mattilan laskelmat ovat karut, mutta selkeät.

– Suurimmaksi osaksi säästöt ovat syntyneet henkilöstökuluja leikkaamalla. Irtisanomisia ei ole tarvittu, mutta niin sanotun ”luonnollisen poistuman” ja rekrytoinneista luopumisen kautta PAMin työntekijämäärä on vuodesta 2014 vähentynyt yli 20:llä, hän sanoi.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 14/2016, joka ilmestyy 2.12.

Kirjoittanut: Sini Saaritsa